Sunday, January 14, 2018

PENGEMBARAAN KE ANGOLA (Part 3)

Pada pukul 10 pagi, aku dah berada dalam perut pesawat Boeing 777. Pesawat hanya berlepas pada pukul 10.45 pagi dek kerana trafik pesawat di Dubai Airport yang sesak sehinggakan untuk berlepas aku dapat perhatikan banyak pesawat yang ‘beratur’ menunggu giliran untuk berlepas. Didalam pesawat tren penumpang dah berubah yang mana rata-rata penumpang adalah bangsa Afrika dan juga China. Warga China adalah pekerja binaan bagi syarikat-syarikat China yang sekarang ini antara pelabur luar utama bagi kerajaan Angola.  Tempat duduk aku ditengah-tengah pesawat dan tempat duduk sebelah adalah kosong dan seorang penumpang warga Afrika duduk selang 1 tempat duduk belah kiri aku. Aku perhatikan penumpang mengisi hampir 80% daripada kapasiti pesawat. Perjalanan dari Dubai ke Luanda mengambil masa 7 jam. Aku sampai di lapangan terbang Quatro de Fevereiro, Luanda pada pukul 5 petang waktu Angola.

Suasana dalam pesawat ke Luanda

LCD monitor peneman 7 jam perjalanan

Lapangan terbang ni aku perhatikan tidaklah secanggih Dubai airport. Penumpang turun dari pesawat dengan tangga dan 2 buah bas dah sedia menunggu dilandasan. Penumpang kemudiannya akan menaiki bas berhawa dingin dan dibawa ke balai ketibaan yang jaraknya lebih kurang 500 meter dari pesawat. Lapangan terbang Quatro de Fevereiro adalah lapangan terbang awam yang turut berfungsi sebagai lapangan terbang tentera maka kawalan keselamatannya agak ketat dan kita tidak boleh sewenang-wenangnya merayau dalam kawasan airport. Sampai di balai ketibaan, kami perlu beratur untuk pemeriksaan passport dan pemeriksaan vaksinasi yellow fever. Semasa dikaunter imigresen, pegawai bertugas akan memeriksa passport dan gambar kita akan diambil. Seterusnya macam di airport lain juga, lepas ambil bagasi aku perlu melepasi pemeriksaan bagasi. Waktu aku beratur dengan majoriti warga China, ada 1 keluarga bangsa Afrika yang terlewat dan berada di belakang tiba-tiba dibenarkan memotong barisan oleh pegawai bertugas. Mungkin mereka memberi keutamaan pada bangsa Afrika. African First. Mungkin.

Lepas pemeriksaan keselamatan, aku terus ke lobi ketibaan dan disana aku nampak ada seorang lelaki memegang logo syarikat aku bekerja. Aku terus menghampiri lelaki tersebut dan dia adalah orang Filipina yang juga satu syarikat dengan aku. Aku tak ingat nama dia. Ada juga seorang wanita kulit putih yang juga bekerja di syarikat yang sama. Wanita kulit putih ni bernama Carolina dari Brazil tapi travel dari Kuala Lumpur. Mungkin 1 pesawat dengan aku tapi aku tak perasan.

Bahasa Portugis dimana-mana

Tak lama kemudian datang seorang lelaki bangsa afrika (wakil syarikat untuk mengambil staf di airport) dan kami dibawa ke sebuah van di kawasan parking. Didalam van ada seorang lagi driver bangsa afrika yang setia menunggu. Kami sememangnya diwajibkan untuk hanya berurusan dengan wakil yang telah ditetapkan untuk mengelak sebarang kejadian yang tak diingini memandangkan Angola adalah sebuah negara yang dikategorikan sebagai berisiko. Seterusnya kami dibawa ke hotel penginapan masing-masing. Aku check-in di Hotel Alvalade yang terletak di Av. Cmte. Gika, Luanda. Ia sebuah hotel yang setaraf dengan hotel 4-5 bintang di Malaysia. Tak jauh dari hotel ni ada sebuah supermaket iaitu supermarket Kero Gika tapi aku tak pernah ada kelapangan untuk berkunjung sebab kerja aku pergi pagi balik pun hari dah gelap. Bagi warga asing terutamanya dari Asia/Eropah (yang fizikalnya berbeza dengan bangsa afrika), adalah sangat tidak digalakkan untuk bersiar-siar diwaktu malam atas faktor keselamatan. Aku juga perasan ada sebuah hospital tak jauh dari hotel ini, ia adalah Clinica Girassol. Selesai check-in, aku naik ke bilik dan berehat. Bilik aku ada balkoni yang mengadap betul-betul ke Lautan Atlantik Selatan dan waktu tu matahari sedang terbenam. Aku terus melepak di balkoni memerhatikan gelagat warga Luanda pulang dari kerja ditemani suasana langit petang matahari terbenam di ufuk lautan Atlantik buat pertama kali.