Thursday, October 20, 2011

YAMAHA LC135 2011-LIVE EXPERIENCE


Beberapa bulan yang lepas aku ada cerita pasal experience aku baru beli motor Yamaha LC135 versi 2011. Preview aku masa tu cuma bersandarkan pada pengalaman menunggang dari kedai motor di Kota Tinggi hingga ke B.Penawar. Dimana aku membuat rumusan yang pembelian motor tersebut satu pembelian yang berbaloi dengan wang yang telah dikeluarkan.

Sekarang dah lebih 4 bulan aku gunakan LC135 berulang alik ke tempat kerja yang mana aku pernah membuat pengiraan dari segi kos adalah amat menjimatkan berbanding penggunaan kereta. Memang terbukti benar sebab penggunaan minyak sehari (RON97) bagi LC135 (kapasiti tank - 4 liter) adalah RM8 dengan purata kelajuan tunggangan 90-100km/j. Sebagai rekod, jarak perjalanan berulang alik ke tempat kerja aku adalah +/- 120km. Oleh itu, fuel consumption adalah 6sen/km. Kalau aku dah terlambat pagi tu memang aku akan sebat full throttle yang mana buat pengetahuan korang top speed LC135 versi 2011 ni cuma 120km/j, itu pun dicapai masa menurun bukit. Pendapat peribadi aku pasal top speed LC135 ni-agak mengecewakan. Top speed masa mendaki adalah lebih kurang 100km/j. Motor LC135 aku ni adalah original spec lagi tanpa ada sekelumit pun modifikasi.

Pemerhatian aku mendapati motor ni sangat menjimatkan bahan api kalau ditunggang pada purata kelajuan 80km/j. Manakala kalau ditunggang pada purata kelajuan 100-120km/j, bahan api menyusut seolah-olah air sirap ais yang disedut oleh buruh kasar yang sangat dahaga ketika cuaca panas terik. Aku lebih suka menggunakan RON97 untuk LC135 ni memandangkan aku travel jauh setiap hari disamping bertujuan untuk menjaga enjin supaya tahan lama. Tak kisah la kalau kena keluar duit lebih sikit untuk minyak motor berbanding aku terpaksa keluarkan duit untuk bayar tol hiway Senai-Desaru yang kualiti jalannya agak mendukacitakan.

Berbalik pada top speed motor kegemaran anak muda dan kegemaran para pencuri motor ni, ia kurang memuaskan. Mujur motor ni aku guna untuk pergi kerja sahaja. Kalau untuk merempit, nak cabar Honda EX5 pun aku sarankan supaya korang fikir 2-3 kali. Aku ada experience juga berkenaan rempit dengan Honda EX5 dan Honda Wave 110 sepanjang aku menggunakan motor LC135 ni. Kejadian dihambat EX5 berlaku beberapa minggu lepas.

Masa tu aku dah terlambat nak pergi kerja. Untuk kejar masa, aku bawak motor hampir full throttle start dari Tol Penawar lagi. Lebih kurang setengah perjalanan hiway, aku berselisih dengan sebuah Honda EX5 warna putih ditunggang oleh rider muda remaja. Aku tak fikir pun nak merempit sebab aku tengah kejar masa, maka EX5 warna putih tu aku potong. Tak lama kemudian, dari side mirror aku nampak Honda EX5 mula 'mengorak langkah'. Makin lama makin dekat, then terus potong aku balik. Damn!! Laju jugak EX5 ni. Memandangkan aku belum try the limit of my motocycle, aku pulas throttle sampai habis. Nak tengok sejauh mana motor ni boleh kejar EX5 tadi. Bai, full throtlle..turun bukit lagi...EX5 tu masih didepan. Jarum meter speedo dah cecah 120km/j tapi ternyata LC135 versi 2011 ni tewas dengan Honda EX5 100cc!! Penyudahnya sampai ke Tol Cahaya baru aku dapat cucuk angin je. Demoralized. Samada LC135 ni memang top speed kureng ataupun EX5 tu memang dah modified.

Kejadian kedua berlaku 3 hari lepas tapi kali ni dengan motor Honda Wave 110. Sama juga senarionya dengan Honda EX5 sebelumnya. Honda Wave berjaya memotong aku kembali lepas aku potong dia. Ketinggalan lebih kurang 2 meter, aku pulas habis throttle tapi tetap tak boleh potong. Waktu mendaki baru aku dapat potong dia balik sebab badan rider Honda Wave tu agak gempal berbanding aku yang kurus. Malangnya waktu menurun bukit, aku dipotong sekali lagi. Kalau berterusan macam ni sampai bila pun tak sudah. Aku terus fokus bawa laju sebab nak kejar masa bukan untuk merempit. Aku cuma ikut dia dari belakang sambil hati rider Honda Wave pasti berbunga riang sebab dapat tewaskan King of Moped - LC135. Hati aku? Aku dah terdetik nak beli Yamaha XJ6 di masa depan, baru puas hati. Demoralized again!!

Tapi dari segi pick up memang terbaik motor LC135 ni. Kalau nak potong lori atau motor yang agak perlahan kat depan, sekali pulas throttle...zasss...aku dah berada di depan. Memang pantas dan lancar. Kos maintenance pun tak mahal, dalam lingkungan RM50 untuk penggantian minyak enjin (kualiti baik), spark plug & engine oil filter. Tapi agak remeh untuk kerja menukar spark plug yang 'tersembunyi' disebalik cover set yang agak sukar ditanggalkan. Aku ingat lagi pomen workshop yang beriya-iya suggest aku supaya tak tukar spark plug dengan alasan plug masih ok. Padahal dia dia tak tau cara nak buka spark plug yang terselit bawah cover set. Dia mengeluh sebab motor-motor design baru ni body/cover set canggih tapi menyusahkan bila nak buat servis.

Secara overallnya motor ni sesuai untuk perjalanan ke tempat kerja dimana faktor top speed tak begitu diambil kira. Lagipun enjin 4 stroke diakui memang menjimatkan dari segi penggunaan minyak, kos servis rutin dan tahan lasak berbanding 2 stroke. Kalau ada rezeki dimasa hadapan aku plan nak layan slot superbike pula selepas sekian lama dari study sampai sekarang ni dok layan slot kapcai.

90 comments:

  1. thanks.. kepada penjelasan dan penerangan yang jitu dan mantap.. panduan yang amat berguna kepada bakal pembeli motor

    ReplyDelete
  2. salam....
    bro..confirm ex5 tu dah modified. 100cc ngan 135cc beza tu kalau standard. lagipun 120km/j tu kelajuan meter sebenar...bersamaan 140km/j meter LC lama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pengalaman aku..honda EX5 yg tak modified..top speed boleh p sampai 100-110km/j je..macam mana boleh potong LC..bro betol ke 120km/j LC baru sama Macam 140km/j LC lama?..macam na boleh jadi cam tu?

      Delete
    2. Info ni pun aku dapat dari majalah Roda-Roda. Meter LC baru hampir mengikut standard bbanding meter LC lama dan motor2 yg lain.

      Contoh: kalau meter LC baru menunjukkan 120km/j maka meter pada kereta lbh kurang 110km/j.

      Delete
    3. lc kat kuching laju woo...budak nama boy...

      Delete
    4. lc es mmg mantap.. tapi pickup bleh tahan..

      Delete
    5. lc es acceleration ja bleh tahan ...

      Delete
    6. ASSALAM .. SYE NAK TNYA SYE ADE BELI MOTOR LC135 YANG BARU..BARU 600KM/H..SYE ADE DENGAQ BUNYI DEKAT HEAD..DIA MCM BUNYI KETUK2 MCM (CONTOH BUNYI MASUK GEAR KUK KUK KUK) ...LC135 MEMANG BUNYI MCM TU KE.. ADA KATA STANDART NAK MATANG..ADA KATA KENA P CEK KEDAI...

      Delete
    7. ASSALAMMUALAIKUM SYE NAK TNYE...DEKAT HEAD LC135 MEMANG ADA MCM BUNYI KETUK2 KE...MCM KITA JALAN JA DIA BUNYI KETUK2 KEPALA HEAD,,,SETENGAH ORNG KATA STANDART...SETENGAH ADE MASALAH..

      Delete
    8. Klu lc ES tu bunyi clutch...xde pape pon..klu lc 4 speed mungkin rod goyang

      Delete
    9. Klu lc ES tu bunyi clutch...xde pape pon..klu lc 4 speed mungkin rod goyang

      Delete
    10. Motor LC135 ES aku pun sama, bila masuk gear 3 or 4, bunyi ketuk2 tu kuat..tk tau la mmg camtu ke kena repair

      Delete
    11. utk pengetahuan, motor di malaysia yg di bawah tahun 2010 dan ke bwh semua meter tu ringan. sama kes cam lc v1 (140kmh) dan ex5 2010 bellow (110kmh).. ralat 20kmh dari meter motor 2011 dan ke atas. JPJ pnya spec.

      Delete
  3. bro..nak tergelak aku baca entri blog ko ni pasal aku pun ada perasaan demoralized yg sama bila kena tapau dgn ex5. dahla beli pun lebih 7k. skali kene tapau camtu je. hampeh sungguh. rasa nak rembat ninja 250r pun ada..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Experience member2 yg pakai ninja 250r... Kalau nasib tak baik kene tapau jgk dgn ninja 150...pernah jgk kena tapau dgn RXZ..

      Kesimpulannya...beli superbike baru puas hati..hahah (kalau cukup duit la)..

      Delete
    2. turun kuching la bro..

      Delete
    3. haha...kuching kat srwak la...npe sabah plak..lol

      Delete
  4. tahniah! kawan pun baru angkat LC135 ni 2 minggu lepas hehe so far ok jek...br try isi ron97 nk test jimat x banding ron95.

    ReplyDelete
  5. salam ramadahan 2012..
    thnks.. penerangan yang agak detail dan menarik. boleh dah buat buku cerita sndiri ni.. hahahha... memandangkan aku mmg berhajat nk bli 135LC ni, pengalaman ko ni aku akan jadikn reference bila dah ada motor 135LC dijangka minggu depan.. :)..

    ReplyDelete
  6. Kepada rakan2 yg dah 'angkat' LC135 baru tu boleh la test ride & bagi pandangan korang.

    Apa2 hal pun tunggang dengan selamat.. jangan berlumba... sekali sekala takpe kot..hahahah

    ReplyDelete
  7. aku baru angkat LC baru ni petang tadi..Demoralize je baca komen korang ni..ada pulak pakcik aku bagitau yg ada 1 kedai jual LC model lama (baru, bukan 2nd)..lagi la down..aku dapat rasa perbezaan dari segi bunyi..LC model lama bunyi lebih senyap..aku tak try top speed lagi..baru guna 3km..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Motor bau kedai lagi orang cakap..hahah...
      Kene pantang 1000km dulu bro...jgn lenjan sangat.

      Mmg top speed dia mendukacitakan tapi aku yakin LC ni lebih selesa ditungang bbanding motor2 kapcai yg lain...

      Enjoy your ride bro...

      Delete
    2. bro,bleh bgtau kat mana kedai moto yang jual LC baru model lama tu?

      Delete
    3. Berapak kilometer nk kne bwak kalau enjin baru keluar kedai pantang

      Delete
    4. Disarankan pantang sampai 1000km then baru blh pakai lasak.

      Delete
    5. 1000 pun dh ok...jnji smua dlm dh masak

      Delete
  8. memang aku pun ada pengalaman 2 kali kena tapau dgn ex-5. Dah henjut 120kmh pun dia boleh potong lagi..(aku pakai sproket 14-35 dan 15-39).Sah dia modified.. tapi aku dpt satu idea mengapa lc135 ni tak boleh blah top speed. Aku rasa satu2nya modified yg paling bagus pada lc ni ialah dgn menukar gigi gear 1-4 (kalau 5spd 1-5), kerana apa?? kerana gear ratio nya.. gear ratio perlu ditukar krn gear 1-3 pikup giler ,masuk gear 4 hancus..dlm mudah aku tengok ada dijual one set. kalau setakat tukar manifold besar dgn pakai cdi brm memang tak boleh blah pasal aku dah buat. Nak cun (pulus pun cun) tapi puas hati,
    1. tukar manifold
    2. tukar cdi
    3. tukar blok, piston one set
    4. tukar gigi gear one set
    5. baru setting sproket..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ....jangan lupa...tukau head
      pakei high cam
      .......mendongak ke langit biruuuu.....

      Delete
    2. Saiz sporcket berapa tu jika dh tukar gigi gear 4 21th 4speed.

      Delete
  9. eleh c70 pon kalo bikin leh tapau rxz dgn LC wooo..

    ReplyDelete
  10. kelakar jugak aku baca kisah cerita lc ni..
    gelak sorang sorang aku malam ni..
    tapi ape ape pun lc memang terbaik.

    ReplyDelete
  11. baru amik lc jg minggu lepas..setakat ni br 100km jalan,so masih jalan ayu2 la moto aku..hehe..xsabar nak tggu 1000km..pastu br blh banding dgn lc ipar aku..dulu aku bawa smpai jg 150..tp yg tahun 2008 punya la..xtau yg 2012..

    ReplyDelete
  12. Skrg aku tgh pikir mcm mne membe aku bikin moto dia... Exzos stndar tukar magniful..tp seting lain x tau la ape dia buat.. Naik dua org leh potong aku yg tgh 160km.. Agak2 la.. nek 2 org beh pergi lebih 180km..apa dia buat aku pon xtau.w. Memng first model power gila la..aku tresa mcm nk jual je bli 250 plak..sbb bla aku try naik moto dia dia pnya pickup mcm 125z plak.. Cdi stndart.. Engin stndart.. Blok stndart.. Kwn aku set cuberator mcm mne la leh power cm..gilak celaka btul..tension2

    ReplyDelete
  13. selagi moto tu bernama kapcai yang stended kilang(tak termasuk belang150) semua aku dh tapau bersih dengan 135lc es v2 aku yang stendet ni dari pikap sampai top termasuk honda future yg konon2 laju sgt tu..belum ada model bawah 135cc 4stroke yang boleh tapau 135lc ni.itu fakta..

    kalau kalah race, hanya ada 2 sebab
    1) owner tak reti joki.
    2) motor opponent dah modi kaw2.

    antara sebab lain ialah sengaja menjatuhkan imej model y135lc.

    meter dh test side by side 135lc v1 dapat 14+kmj manakala 135lc v2 120kmj.riding tegak

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kalah race, hanya ada 2 sebab
      1) owner tak reti joki. (mungkin kot sbb aku tak pernah jadi joki utk mana2 race samada secara halal atau haram)

      2) motor opponent dah modi kaw2. (mungkin jgk dalam kes Honda EX5 tu, aku mmg kene tinggal jauh..kalau EX5 standard mmg takkan blh pg selaju tu)

      antara sebab lain ialah sengaja menjatuhkan imej model y135lc. (yg ni aku tak setuju..kalau aku nak jatuhkan imej LC135, buat ape aku beli LC135..baik beli Belang 150..baru la sedap nak mengutuk LC135...hahah..serius beb aku tak berniat langsung)

      Apa2 pun..thanks for your comment bro...

      Delete
    2. der...ade satu model yg bleh lawan lc135 nie...honda sonic 125...yamaha cipta lc135 nie sbb nk lawan honda sonic 125 nie la...blok std sonic 58mm,hp 13PS@10000rpm....cme motor nie xmasuk malaysia pasal spec terlalu besar untuk cc 125..

      Delete
  14. salam aku ni baru nak masuk main forum ni bab aku ni baru2 je amek Lc ni hehe tpi nemang kejam la klu lc kne tggl dgn ex5 dan honda wave rs tu mlu je aku amek Lc V1 thn 2011 nk main sproket berapa ye klu utk long distance 15-38 ok tak sekarang 140 je nk up jadi 160..bole ke hihihi

    ReplyDelete
  15. ASALAMUALAIKUM SEMUA.

    LC135 Baru keluaran Tahun 2012 memang di buat kelajuan pelahan antara 100-120kmj sahaja. Tetapi model lama dan keluaran pertama boleh mencecah kelajuan 160-180 kmj.

    PENYELESAIANNYA UNTUK LAJU SEPERTI MANA LC LAMA IALAH:

    TUKAR CDI UNIT yang ada CUT OF LIMIT SPEED kepada
    model CDI UNIT motor model lama yang OPEN LIMIT SPEED itu sahaja.
    Kerana pihak Pengeluar telah hadkan kelajuan untuk jualan di Malaysia yang di minta oleh kementerian berkenaan.
    Tidak perlu keluar modal banyak,tukar motor ke,tukar piston.

    HARGA PULA:
    Ori LC135 CDI unit open speed RM500.00-600.00.
    Racing Spec LC135 CDI unit open speed RM 150.00 je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro mane nk beli racing spec LC135 CDI unit open speed dengan harga RM150 tu? nk sangat satu.. ;)

      Delete
  16. untuk pengetahuan bermula tahun 2009 kerajaan dah menguatkuasakan had kelajuan motosikal moped 110kmj secara berperingkat, LC135 adalah merupakan salah 1 mangsanya, cdi lc135 akan cut off pada 8000rpm.. korang beli le sebarang kapcai tahun 2013 ni, xkan ada mampu pegi lebih 120kmj.. mungkin nak kurangkan kes kemalangan/merempit/meragut geng kapcai yg semakin berleluasa..senang sikit nak kejar sebab x leh speed..

    ReplyDelete
  17. moto aku dah slow2 boleh pergi 140km/h..yg penting jage minyak hitam dye jew..pakai yg mahal skit lg bagus(ade bajet lebih lah) dan set sproket bersesuaian

    ReplyDelete
  18. Aq pnye lc es klu bwk lju kt jln besar leh dpt 125kmj x fly..aq test meter ngn wave125..125kmj lc 145kmj wave125..

    ReplyDelete
  19. aku bru je pkir nk amik lc 135.. tp ble aku compare ngn honda.. jauh tekno honda lbih baik.. aku pkai wave 100 first model pn dh puas hati.. mybe aku akn amik wave 125 kot.. good bye lc..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tekno honda terbaik ke? honda smpi skrg tekno sama je, takde model FI pon kat malaysia

      Delete
  20. Aq pnye lc 2011 v2 sblum modi mmg xbes ah.. dah kene tapau di ex5,wave125, even kriss pon aku terkena.. skang dah tukar blok, cdi, carb, ejos, cam.. bole maintain la 160-180 kmh ats highway.. hehe.. 125zr pon xbole nak pintas wo.. skang bole la nak follow 250r kasi rapat2 ckit..

    ReplyDelete
  21. aku pnye lc v2 2013 top speed 130 km/h..cuma dapat cucuk angin kat lc es lama..huh..

    ReplyDelete
  22. Ayah aku memiliki moto ex5 yg dh modified...aku tak tahu apa yg dia letak kat moto tu sbab bila aku bawa moto tu accelaretion dan top speed dia dh brubah dan bleh pegi 140km/h agak2 je..sbab jarum meter lbih dri 120km/h..mungkin ex5 ayah aku ni bleh tapau lc135 tu..wahaha

    ReplyDelete
  23. jaga minyak injin...nanti kena overhaul..barang yamaha mahal mahal belaka.bila nak pecut periks

    ReplyDelete
  24. salam semua peminat2 lc.aku baru je angkat lc 5speed gp edition,so far milage baru 300km+.setakat nie motor performance memang cantik..0-100km/j sap2 soi dapat..kalau kata 120km/j tu aku rasa senang2 je..tak tahu la sebab apa korang kata top speed lc baru 120km/j je..nanti aku try henjut lepas hbis pantang 1000km nie.djamin 140km/j dalam tngan.,

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum,
    Saja nak kongsi pengalaman, saya pemilik Yamaha 135lc es v1. Motorcycle saya dibeli pada 2009, warna api biru putih. Pada saya, agak rare kot? Heheee saya sangat puas hati dengan motor saya, ada satu masa, kalau tak silap, setahun lepas keluar kedai, aku convoy ke Senawang via Lekas highway, antara motor rakan rakan, Lagenda baru standard, Lagenda kepala burung helang (fully loaded, memang berdezupp) dengan Nouvo S.

    Pada convoy berkenaan, saya mengisi RON97 dari Shell, seperti yang recomended by Yamaha. Semua pakai RON97, masa convoy, time mendaki di Highway dari Kajang ke Senawang di Ampangan kalau tak silap, ada uphill baik punya. Memang Yamaha 135lc es v1 saya champion. Tekan full throttle. Sampai exit Seremban ke 2, minyak pula nak habis ha ha ha. Kesudahnya, saya slow dan paling blakang skali. Menyesal tak isi minyak full tank.

    Time balik dari Senawang ke Kajang. Saya kena rushing sebab ada urusan emergency kat Bangi, saya bedal lagi tekan perabihh. Ikutkan nak slow2 je. Sebab kesiankan motor. Time jalan mendatar, saya dapat dalam 170km/h something. Time menurun bukit lepas tol kedua tu, saya tekan lagi, terus dapat top speed yang high end habis utk speedometer lc iaitu 180km/h ++ maintain above 160-170km/h sampai tol rnr Lekas. Kawan saya yang lagenda fully loaded tu pun terdiam & shocked gila sbb sebelum ni, dia selalu kata LC saya tu tak laju la meter tipu la... Saya pun tak sangka lc saya boleh capai kelajuan seperti tu. Saya dengan rendah diri cakap, alahai downhill je pun memanglah aku boleh lead. Padahal dalam hati berbunga bunga. Daripada convoy tu, satu benda aku tak puas hati ialah, bontot aku sakit hahaha mungkin sbb first time long distance pakai motor.

    Yamaha 135lc ni memang terbaik, dan saya rasa lebih beruntung lagi dari motorcycle yang kategori body macam superbike cam 250 tu kalau kita pakai motor nak masuk town. Time jalan jem, kita tak sangkut ma kalau pakai LC. Saya kerap masuk Lowyat. Lagi satu jalan kecik yang time pagi & petang waktu rush hour selalu jem. Tapi kalau main highway, saya recomend ambik la cc yang besar sikit.

    Tapi sayangnya sejak akhir2 ni, motor saya dah tak dapat top speed macam dulu-dulu, jalan rata, boleh dalam 150km/h je tak lebih 160. Saya pun tak tau nak buat apa sebab saya tak berapa arif sangat.


    ReplyDelete
    Replies
    1. lcv1 mmg meter tipu..mgkn legend tu meter lebih kurang lc bro kot...

      Delete
  26. Lagi satu, saya minat dengan LC v2 punya design depannya tu. Boleh ke kacukkan dekat lc v1 saya tanpa menukar rear cover set? Saya suka lampu belakang V1 saya ni sebab bulat tu ala-ala Perdana v6/ gtr hahaha. Kalau nak beli satu lagi, memang memenuhkan garage je nanti, macam tak berbaloi. Saya sayang LC v1 saya tu sebab ada sentimental value. So saya takkan jual semata mata utk upgrade ke facelift LC yang latest. ;)

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum sahabat-sahabat,
    Saya hari ini baru angkat yamaha LC135 ES GP Edition 5 speed kat kedai Berjaya Mega Motor, Taman Kapar, Kapar. Masalahnya gear hanya ada sebelah depan. bila nak tukar ke gear 2,3,4 dan 5, kena ibu kaki untuk naik kan gear ke atas. ibu kaki dah bengkak-bengkak. Bolehkah nak tukar gear yang ada depan belakang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. motor baru ke?kalau baru lg..gear mmg cmtu..spring clutch keras sikit..sume motor baru cmtu..lame2 lembut la tu..kalau boleh pakai selipar atau sandal yg tutup ibu kaki...xpon tukar jer bnde tukar gear tu yg mcm 4 speed pnye..ramai bdk2 lc yg hand clutch wt cmtu...

      Delete
    2. motor baru..mmg cmtu..spring clutch keras sikit..lame2 lembut la...pakai selipar atau sandal yg tutup ibu kaki...atau tukar alat tukar gear mcm yg 4 speed pnye..

      Delete
  28. Nak kasi naik sikit topspeed tukar sproket je.. Ex5 tu xdpt kejar punye.. Haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lwn ngn ex5 mmg r...beza cc dh 35..hahaha...cari la yg beza 5-10cc...

      Delete
  29. Nak kasi topspeed naik sikit tukar lah sproket.. Kompom ex5 tu dah tak boleh kejar.. Hehehe..

    ReplyDelete
  30. sesiapa pakai lc ade clutch 5speed nak tukar xde clutch.bole tukar dgn sy pnye motor v1 thun 2009 set biru batik.bole msj/wassap/kol di no 0173711730.

    ReplyDelete
  31. Bro.. Sya baru beli lc 2k millage.. Dah de knocking masa accelerate. Guna minyak shell semi syntactic. Any comments ?

    ReplyDelete
  32. Ntah...LC 135 5 speed aku pun macam ada knocking bila accelerate. Beli baru tu. Masuk 1K tukar full synthetic. Senyap sikit je pun. Lantaklah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lc es mngkuk kluth bunyi knocking tu

      Delete
  33. Slam.bro wa dlu pkai LC 135 model first model V1 memg laju standart 160-180 potong wyar colour pink at CDI hilang cut off . stahun ke kmudian wa exccident di hulu yam hiway coner cecah lutut bersma 125zr .. abiz baraiii besepah ' lpas tu wa convert full body V2 hampeh lagsung xlju 120 je ' nk lju kne modifie bro - block piston CDI brt gear tukar V1 compleat set cabrutar V1 monifull ezos buang 1 lpis dlm sarang hight Cam buang filter kotak angin mainjet palejet. Spoket 15-33 perhh lju kembali 160- 190 km dengan senyum kambing hehe.. cuba la try guranty bestttt. Skdar perkongsian ea .. server Yamaha canter 125zr naik hrga ag 2014 10k seunit limited stock last smpai bulan 6 2015 tiada pengeluaran lgi wuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, waya pink tuhh dekat cdi lc v2 pun sama jgk kaa berlainan? Ingt pkai cdi std tahan lama sikit dari beli cdi racing. Memang laa kuat tpi jimat kos dan biaq nmpk std jaa. Hehe

      Delete
  34. Slam.bro wa dlu pkai LC 135 model first model V1 memg laju standart 160-180 potong wyar colour pink at CDI hilang cut off . stahun ke kmudian wa exccident di hulu yam hiway coner cecah lutut bersma 125zr .. abiz baraiii besepah ' lpas tu wa convert full body V2 hampeh lagsung xlju 120 je ' nk lju kne modifie bro - block piston CDI brt gear tukar V1 compleat set cabrutar V1 monifull ezos buang 1 lpis dlm sarang hight Cam buang filter kotak angin mainjet palejet. Spoket 15-33 perhh lju kembali 160- 190 km dengan senyum kambing hehe.. cuba la try guranty bestttt. Skdar perkongsian ea .. server Yamaha canter 125zr naik hrga ag 2014 10k seunit limited stock last smpai bulan 6 2015 tiada pengeluaran lgi wuuu

    ReplyDelete
  35. dua minggu lepas wa angkat lc ss v2. sedap2 pakai..tetiba nmpk kesan cat menggelupas kt blok enjin tepi sebelah kaki kanan. mengapakah terjadi sedemikian rupa?
    enjin terlalu panas? ada invasion heat dari luar enjin?? tolong!!

    ReplyDelete
  36. Akunya lc v2 tukar spoket n jaga minyak itam motul. aritu konvoi pi penang ada test ngan lc v1 sekali dinamik member sama taraf 3 moto , itu pun pakat main cucuk angin. ikot la nak caya ka tak, aku tak rugi apapun :)

    ReplyDelete
  37. Sape ad nak tolak pump dics blakang lc. .,?

    ReplyDelete
  38. Salam..nak tanya ckit, aku bru je pakai lc es dlm 2 minggu, knp bunyi enjin tu lain mcm jer..member aku ckp bunyi clucth, die ckp bile tekan clucth bunyi tu akan hilang., tpi bila aku buat bunyi tu masi ader...knp err?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasa jaa semua tuhh jgn risau. Mto klac tangan nihh mmg bertukang sikit dlm enjin dia tuhh.

      Delete
  39. Adakah bunyi bising clucth tu mmg perkara biasa walaupun dah tekan clucth time moto dlm keadaan hidup?

    ReplyDelete
  40. aku harap sngat lepas nie jadi elok.. last ak bawak semalam.. bawak 100 110 maintain block baru seminggu.. time pegi ak singgah pam minyak aku dengar bunyi kipas coolent.. aku teruskn perjalanan ini smpai destinasi.. time aku otw balik dalam 8km dari pam minyak yg ak berhenti time pergi.. speed 90,100
    Ak drop gear 3 nk potong kereta, tetiba ade satu perkara yg boleh buat ak maut masa tue.. pulas trotle makin semput xckup oksigen.. pulas2 xleh gak.. ak park tepi jalan enjin hidup beroperasi sperti biasa tapi xboleh pulas trottle lau x piscehhhh!!! Mcm plug nk mampos.. tlg ak wahai insan yg sama name.. ak da habis dekat 20k selama 4 tahun sebab bini ak..

    ReplyDelete
  41. Lc boleh pegi mampus lawan kawasaki ninja aku haha

    ReplyDelete
  42. Aku punya LC dah 2 kali jahanam block...dua2 blok FZ...skang dah tukar balik pakai blok LC...
    Apapun LC terbaik..smooth..pickup...cuma tang top speed tu memang takleh kata apa la...Yamaha M1 pun kekurangan kat top speed...cornering speed memang terbaikkk...

    ReplyDelete
  43. Llc es 5speed
    Enjin bunyik kasar tpi tuh normal
    Top speed berubah2 x menentu,kejap² 120/130/140 bergantung pada anda perambat hahaha...
    Rantai tuh xyah ckap lah, ,same je --"
    Klo boleh cdi jgn sekali2 tukar sebab memudaratkan enjin, even ko full modi pun tetap akan janam barai peroi,biar je standard bodo jnji than lame biar x laju jnji sedap atas highway,biar org kata bodo beli lc jnji ko hadoh???

    ReplyDelete
  44. AsSalam bro, nak tanya sikit kalau nk convert dari v1 ke v2 apa yg kena tukar selain dari inner dgn coverset, ada part yg kena welding x, sebab confuse dekat inner dada tu ada banyak lubang screw, v1 ada 2 screw je...

    ReplyDelete
  45. Lc 5speed aku boleh la dpt 140 standard. Cukup la tu.

    ReplyDelete
  46. Yang sebetulnya kedua dua jenis motor diatas tu sudah di modi. Jeng! Jeng! Jeng!

    ReplyDelete
  47. Lc aku kalau jalan btl2 lurus boleh dapat 130.kalau turun bukit pernah cecah 145.yamaha lc v2..aku setting angin je

    ReplyDelete
  48. Lc aku kalau jalan btl2 lurus boleh dapat 130.kalau turun bukit pernah cecah 145.yamaha lc v2..aku setting angin je

    ReplyDelete
  49. dah try dengan gps 135 lc 2016.ralat dalam 3-5km je.x laju x pe yg penting selesa jalan jauh plus meter tak tipu.kihkihkih

    ReplyDelete
  50. Lc mmang jimat minyak...sdh kaji dlm bberapa bulan utk long distance..jarak 80km-90 2 liter bhn api shja..dgn syarat speed 80-90km/s sya guna lc 4speed 2014 all standart..full speed 120km/s berat bdn 73kg...asal jimat minyak kira ok la...

    ReplyDelete
  51. aku pakai lc v1 first model. standart x pnah usik pe2 pn. x de pn meter pusing. huhu top speed skrg 150 lagi. setangki pnuh 120km. ikut gps baru 110 je. pe pun bwk awek tgk je oklah tu. laju2 nk ke mna ye x... huhu

    ReplyDelete
  52. Nak tumpang tanya, lc v1 4speed boleh ke tukar jadi lc v2 complete (v1 convert v2)? kalo boleh apa barang2 yang perlu ditukar? tq

    ReplyDelete
  53. Lc 135 ..nak laju aku sarankan jgn pakai umah racing block...korang cari block 62mm shark murah sikit tp power...cdi tkr pakai bintang racing ...carberator rxz caterlayzer ...hicam pun tukar...cluth biar pakai yg original..tkr spring cluth racing punye.. spare part yg nie aku sarankan klu nak rasa motor laju n sedap top speed boleh pergi sampai 210 max km kawasaki pun boleh dititik..lg satu minyak silinder nak salalu jga klu pakai block size 62mm keatas 2 minggu sekali tukar..umah racing semua aku dah cuba tp tak mantap perginye...biasa klu pakai block size 62mn keatas conecting road akan kuat berbunyi ....bearing conecting road klu nak bagus pakai bearing kawasi ...tahan sikit dari pakai bearing racing...cubalah kos semua tu dlm rm 1500 kebawah...5 benda tu yg wajib...block,caberator,cdi,hicam..spring clusth..exsoz buang dapo tgh..biar angin keluar banya sikit...

    ReplyDelete

PENGEMBARAAN KE ANGOLA (Final)

Part akhir siri pengembaraan ke Angola ni dah lama aku fikirkan untuk di’publish’ ke dalam blog. Sela masa 2 tahun selepas part 3 disia...