Friday, June 26, 2020

PENGEMBARAAN KE ANGOLA (Final)


Part akhir siri pengembaraan ke Angola ni dah lama aku fikirkan untuk di’publish’ ke dalam blog. Sela masa 2 tahun selepas part 3 disiarkan adalah kerana aku kurang yakin nak ceritakan true story yang mungkin sensitif untuk disiarkan dalam blog pada waktu tu. Seperti yang kita maklum, rata-rata negara afrika menghadapi masalah integrity dan masalah ini yang aku hadapi semasa aku dalam proses check in untuk penerbangan pulang. Iya, walaupun tak la seteruk mana tapi selagi kita berada di negara asing apa-apa boleh berlaku dan kita jauh dari pertolongan sahabat handai atau saudara mara. Tambahan lagi Malaysia tidak menempatkan pejabat kedutaan ataupun konsulat di Angola. Kedutaan Malaysia di Republik Namibia yang akan ‘cover’ apa-apa isu berkaitan warga Malaysia di Angola dan Congo. Ada dua negara berlainan yang menggunakan nama Congo iaitu Republik Congo dan Republik Demokratik Congo.

Angola yang dikelilingi Rep. Namibia, DR Congo & Rep. Congo

Selepas 7 hari berada di Luanda, sampai masanya aku pulang ke tanah air. Flight aku pada hari Sabtu pukul 6 petang waktu Angola. Pagi Sabtu aku sempat masuk office half day untuk selesaikan mana-mana baki kerja. Menjelang tengahari aku dah berada di bilik hotel dan bersiap-siap. Aku ingat lagi pesan member-member yang ada pengalaman sebelum ni supaya jangan bawa keluar matawang Kwanza (matawang negara Angola). Matawang Kwanza yang mungkin ada terselit dalam wallet akan dirampas semasa pemeriksaan oleh officer di airport kerana membawa keluar matawang Kwanza daripada negara Angola adalah satu kesalahan. Dan lagi satu, kalau boleh sorok not USD yang ada sebab ada officer airport yang sengaja ‘pau’ not USD dari penumpang sebelum berlepas. Jadi, dalam bilik hotel sebelum turun check out aku sorok not-not USD yang tak banyak pun, lebih kurang USD60 yang aku tukar di K.L sebelum berangkat ke Angola. Aku sorokkan dalam stokin. Not USD nilai kecik (USD 5 & 10) sekeping dua aku biarkan aje dalam wallet. Senang nak keluarkan kalau-kalau nak beli barang kat airport nanti.

Selesai proses check out hotel, aku lepak kat lobi sementara menunggu ketibaan driver untuk bawa aku ke airport. Tiba-tiba datang seorang staf hotel menyapa aku meminta aku ke kaunter reception. Sudah, apahal pulak ni kata aku dalam hati. Rupanya aku kena selesaikan bil telefon yang aku guna masa hari pertama aku sampai dulu. Aku ingat hari pertama dulu aku ada guna telefon hotel untuk telefon Project Engineer & Construction Superintendant. Cuma nak bagitau aku dah sampai dan tanya macam mana aku nak ke office. “Sorry sir, you need to pay Kwanza XX.00 (aku tak ingat nilai dalam Kwanza tapi lebih kurang USD20) for telephone bill”. Damn, aku mana ada Kwanza. USD ada la tapi dalam stokin. Aku tanya receptionist tu balik “do you accept USD and how much is that?”.  Dia senyum, “yes of course, its about USD20 sir”. Lega. Aku seboleh-bolehnya taknak gunakan kad kredit. “Ok, wait a moment”. Aku terus membongkok buka kasut, buka stokin untuk keluarkan not USD50. Mujur takde pelawat atau staf yang memandang. Lepas selesai membayar bil telefon, driver pun datang. Dalam perjalanan ke airport aku tak cakap sepatah apa pun dengan driver tu. Dua-dua diam. Aku sampai di airport selepas 20 minit perjalanan.

Tiba di pintu masuk airport aku disapa seorang officer berbadan besar. “Where is your passport? Show it to me please”. Tanpa banyak soal aku terus hulurkan passport aku kat dia. Officer tu membaca detail yang tertulis dalam passport aku. “Oo, you from Malaysia, you have Kwanza?” soal officer tu. Aku jawab “no sir, I did not bring any Kwanza”. Dia serahkan balik passport aku dan  melepaskan aku masuk untuk check in. Sebelum sampai ke kaunter check in, seorang lagi officer memeriksa passport aku. Dia cuma menyemak detail dan menyerahkan kembali passport aku tanpa banyak soal.

Kemudian aku terus check in di kaunter dan serahkan luggage. Beg sandang yang ada laptop aku bawak hand carry. Selesai proses check in dan serahkan luggage, aku terus menuju ke kaunter pemeriksaan hand carry luggage. Terdapat 2-3 orang officer yang bertugas disitu dan mana-mana luggage yang mencurigakan akan dibuka disitu juga untuk diperiksa. Aku perhatikan salah seorang officer sedang menyoal 2 orang penumpang warganegara China sebab penumpang tu bawa banyak ole-ole dalam hand carry luggage (berupa rantai dan gelang diperbuat daripada manik). Aku terdengar yang officer tu bagitau mereka berdua kena declare kesemua ole-ole yang dibawa dan perlu membayar cukai. Lighter pun diorang sumbat masuk dalam beg luggage hand carry tu. Dah sah-sah lighter adalah bahan yang dilarang. Ditambah dengan masalah komunikasi antara penumpang warganegara China dengan officer, sesi soal menyoal kelihatan agak tegang. Aku pulak sekadar scan beg sandang dan lepas pemeriksaan tanpa banyak soal.

Selesai scan bag sandang, aku menuju ke kaunter imegresen untuk cop keluar pada passport. Officer yang bertugas kat kaunter tu muka punya la serius macam nak makan orang. Aku buat muka innocent je la kan.haha

Kaunter imigresen tadi bukan yang terakhir, selesai cop keluar passport aku kena beratur pulak untuk body check dalam 1 bilik kecik. Lelaki dan wanita diperiksa dalam bilik yang berbeza dimana officer wanika akan melakukan body check untuk penumpang wanita. Dalam bilik ada seorang officer yang aku rasa tak tau cakap English. Dia melakukan body check dan memeriksa beg sandang aku. Kemudian bertanya “any Dollar? Kwanza?”. Jari telunjuk dia tunjuk sampel not USD & Kwanza yang terlekat pada notice board di dalam bilik tersebut. Aku cakap “no sir, I don’t have Kwanza and Dollar”. Dia macam tak puas hati. Aku keluarkan wallet dari kocek dan tunjuk helaian not-not Ringgit dan Dirham UAE yang aku tukar masa di Dubai Airport. Sebenarnya ada terselit USD5 dan USD10 diantara not-not tu tapi aku selak cepat-cepat supaya dia tak perasan. Aku faham dengan peraturan larangan bawak keluar Kwanza tapi apehal pulak dia nak tanya pasal not USD? Lepas dia berpuas hati, aku dilepaskan. Lega.

Aku ke ruang kedai di tepi balai pelepasan cari fridge magnet yang wife aku pesan. Tak banyak lot kedai yang aku perhatikan. Ada lot kedai yang tutup dan ada 1 kedai je jual fridge magnet Angola. Aku tanya harga. Dia kata USD20..bapak la mahal (lebih kurang MYR80++) untuk sekeping fridge magnet. Cadangan aku nak belikan dalam 5 keping untuk adik beradik tak kesampaian la nampaknya. Kalau beli 5 keping dah USD100 (lebih kurang MYR400) aku kena bayar. Aku beli sekeping je. Penjual tu minta aku bayar dalam matawang USD. Aku sengaja menduga kenapa dia taknak terima Kwanza. “Kwanza no value, USD high value” balasnya sambil tersengeh.

Dari balai berlepas ke pesawat kami dibawa dengan menaiki bas berhawa dingin. Jarak dari balai berlepas ke pesawat adalah lebih kurang 1 kilometer. Sebelum menaiki pesawat, sekali lagi beg hand carry penumpang diimbas dengan mesin imbas mudah alih di dalam sebuah van. Waktu beratur untuk menaiki pesawat aku nampak ramai yang mengeluarkan telefon dan ambik gambar buat kenangan. Setengah jam kemudian pesawat berlepas dari Quatro de Fevereiro Airport. Babai Luanda.

Gambar dari dalam bas dari balai berlepas menuju ke pesawat

Selfie sebelum menaiki pesawat

Balai berlepas di Dubai Airport (transit ke KLIA)

Sebelum berlepas ke KLIA


Pada aku Angola ni negara yang menarik dan rare. Orang Malaysia selalu melancong ke negara-negara Eropah, Asia dan Amerika Utara tapi jarang dengar orang melancong ke Afrika (selain Egypt dan Morocco)  dan Amerika Selatan. Mungkin antara sebabnya adalah kos yang tinggi dan ketidakstabilan politik. Jadi peluang aku sampai di Angola ni agak rare jugak la kan. Maaf gambar yang terhad sebab sepanjang aku di Luanda, rutin aku cuma di hotel & di pejabat. Tiada masa untuk berjalan keliling kota atas nasihat pihak company (faktor keselamatan).  



No comments:

Post a Comment

PENGEMBARAAN KE ANGOLA (Final)

Part akhir siri pengembaraan ke Angola ni dah lama aku fikirkan untuk di’publish’ ke dalam blog. Sela masa 2 tahun selepas part 3 disia...