Thursday, January 4, 2018

PENGEMBARAAN KE ANGOLA (Part 2)

Seperti yang dijadualkan, pada 26 February 2017 pukul 2 pagi aku berlepas dari KLIA (KUL) dengan pesawat Airbus A380 Emirates ke menuju ke Dubai. Serius aku kagum kejap sebab ini la kali pertama aku naik Airbus A380, pesawat penumpang yang terbesar di dunia! A380 ni double storey deck yang mana deck atas adalah untuk kelas perniagaan (bussines class) dan di bawah adalah kelas ekonomi (economi class). Aku yang bukan level-level bos ni dah confirm la lepak kat kelas ekonomi. Dapat naik Airbus A380 pun dah cukup bagus.


Ke KLIA menggunakan ERL


 Perjalanan ke Dubai memakan masa 6 jam dan kebosanan sepanjang penerbangan tu tak dapat nak describe macam mana. Rasanya macam terkurung dalam ruang terkurung yang mana kita tak boleh nak keluar kejap ambil angin dikala bosan. Mujur juga ada disediakan personal LCD monitor yang ada akses ke berpuluh movie dan berpuluh rancangan TV. Aku layan 4 movie sebelum tiba di Dubai. Itu pun ada waktu aku terlelap juga sebab dah penat dan mengantuk. Aku tiba di Dubai Airport (DXB) pada pukul 4 pagi waktu Dubai bersamaan pukul 8 pagi waktu Malaysia (waktu Dubai 4 jam ke belakang). Di Dubai Airport aku kena 6 jam transit sebelum boleh boarding flight ke Luanda pada pukul 10 pagi waktu Dubai bersamaan pukul 2 petang waktu Malaysia). Lepas selesai pemeriksaan keselamatan di Terminal 3 (terminal khas untuk pesawat Emirates), aku terus pergi ke kaunter pertanyaan untuk bertanya nombor gate pelepasan untuk flight Emirates ke Luanda. Penjaga kaunter bukan pak Arab okey, majoriti pekerja di Dubai Airport adalah orang Filipina. Ini menyebabkan aku tak rasa macam kat negara arab tapi rasa macam kat negara Asia Tenggara. Bila dah tau nombor gate, aku lepak sekejap kat tempat duduk yang disediakan. Ada beratus (mungkin beribu) tempat duduk yang disediakan di Dubai Airport. Aku switch on smartphone dan guna wifi percuma yang disediakan kat Dubai Airport ni. Wifi percuma cuma untuk setengah jam sahaja tapi ada cara nak guna wifi ni selama mana yang boleh sampai muntah..haha. Senang, untuk 1st time guna selama 30 minit sampai dia akan auto disconnected. Off wifi dan on kan semula, scan wifi dan select wifi Dubai Airport. Login semula dan connection disambung kembali. Wifi ni yang mengurangkan kebosanan menunggu selama 6 jam. Selain layan whatsapp dengan wife dan kawan-kawan, aku juga ambil kesempatan merayau-rayau sekitar Terminal 3 yang diiktiraf bangunan terbesar di dunia dari segi keluasan lantai iaitu seluas kira-kira 18,440,000 sq ft. 


Dua tingkat full dengan kedai-kedai menjual barangan bebas cukai sepanjang-panjangnya. Lenguh kaki berjalan. Kedai-kedai yang berada berhampiran dengan pintu ketibaan aku perhatikan tidak sesak dengan manusia. Kerusi-kerusi yang disediakan banyak yang kosong. Situasi sebaliknya berlaku di ruang pelepasan dimana lebih banyak kedai dan restoren makanan segera. Ramainya umat manusia seperti di pasar malam Jalan Chow Kit, Kuala Lumpur. Walaupun kedai-kedai disini adalah kategori bebas cukai tetapi harganya agak mahal. Ditambah lagi dengan kadar tukaran matawang ringgit agak lemah iaitu USD 1 bersamaan MYR 4.5 dan jika ditukar ke UAE Dirham, MYR 1 bersamaan dengan AED 0.8. Jam 9 pagi aku terus ke gate pelepasan yang terdapat di Terminal 3 untuk bersedia ke Luanda, Angola.



* bersambung part 3

No comments:

Post a Comment

PENGEMBARAAN KE ANGOLA (Final)

Part akhir siri pengembaraan ke Angola ni dah lama aku fikirkan untuk di’publish’ ke dalam blog. Sela masa 2 tahun selepas part 3 disia...