Thursday, January 4, 2018

PENGEMBARAAN KE ANGOLA (Part 1)

Trip ni sebenarnya dah hampir 1 tahun yang lepas tapi baru ada kesempatan nak upload.


Lokasi Angola di benua Afrika

Pada 26 February 2017 hingga 5 March 2017 yang lepas aku berpeluang menjejakkan kaki ke sebuah negara Afrika yang bernama Angola. Pengembaraan ini bermula bila bos aku bagi tugas untuk menyiapkan jadual projek (project schedule) daripada pihak operation di Angola untuk sebuah FPSO yang terletak di perairan negara itu (Atlantik Ocean). Bos aku dah arahkan aku sejak dari bulan Oktober 2016 lagi tapi aku minta tangguh sebab aku dah booking trip hiking ke Gunung Kinabalu, Sabah. Lepas trip Gunung Kinabalu, aku masih tak bagi kata putus kat bos aku untuk trip ke Angola ni sampai la pada awal 2017 dia hantar email supaya aku ready untuk trip ke Angola. Aku betul-betul tak bersedia dengan passport yang dah expired & skop kerja yang tak berapa jelas lagi waktu tu.

Perkara pertama yang aku kena buat bila paperwork ke Angola dah dimulakan oleh secretary projek adalah ambil suntikan vaksin Yellow Fever. Suntikan vaksin ini wajib diambil oleh pelawat yang ingin masuk ke Angola disebabkan wabak Yellow Fever agak teruk disana (seperti Denggi di Malaysia). Klinik yang memberi suntikan vaksin ini akan menyerahkan sekeping booklet berwarna kuning yang mengesahkan kita telah mengambil vaksin Yellow Fever. Kegagalan menunjukkan booklet ini sewaktu ketibaan di Angola akan menyebabkan kita dihalang dari memasuki Angola. Selain suntikan Yellow Fever, pelawat yang masuk ke Angola juga disarankan mengambil dos Malarone iaitu tablet yang mesti dimakan sekali sehari bermula 2 hari sebelum sampai ke Angola. Pengambilan tablet Malarone perlu diteruskan sehingga 7 hari selepas kembalinya kita di tanah air untuk memastikan kita benar-benar ‘clear’ dari risiko terkena Malaria. Apa itu Malarone? Malarone adalah tablet untuk menghindar dari terkena jangkitan demam Malaria yang mana Angola adalah negara yang berisiko untuk kita dijangkiti Malaria. Disebabkan kedua-dua penyakit ini adalah bawaan nyamuk, aku ambil satu lagi langkah pencegahan iaitu dengan membawa bersama insect repellant dalam bentuk semburan cecair. Adalah juga digalakkan bagi pelawat macam aku ni untuk mendapatkan Travel Medical Kit dari klinik berhampiran sebelum berangkat ke Angola (atau mana-mana negara yang berisiko). Didalam kotak Travel Medical Kit terdapat beberapa jenis ubat-ubatan ringkas seperti pil paracetamol, pil cirit birit dan lain-lain. Bagi mengelakkan sebarang risiko disoal-siasat sewaktu pemeriksaan keselamatan di airport nanti (dilihat seperti pil-pil dadah), aku sarankan kotak tersebut disimpan didalam ‘check-in luggage’.


Pil Malarone


Selesai urusan suntikan vaksin, aku teruskan dengan langkah berikutnya iaitu ‘renew’ semula passport aku yang dah expired. Warganegara Malaysia (dan juga beberapa negara lain) yang ingin memasuki Angola wajib mempunyai visa. Sebagai syarat untuk visa diluluskan, kedatangan kita ke Angola mestilah diuruskan oleh pihak yang berada di Angola dengan alasan yang kukuh seperti melancong, trip perniagaan atau bekerja. Kedutaan Angola takde di Malaysia maka urusan permohonan visa perlu dirujuk pada kedutaan Angola di Singapura. Passport aku yang dah siap renew telah dipos ke kedutaan Angola di Singapura dan dalam masa 2 minggu passport akan dipulangkan semula. Visa dilekatkan di mukasurat passport dan setiap visa lawatan valid untuk jangkamasa 40 hari sahaja. Segala urusan berkaitan tiket penerbangan dan penginapan diuruskan oleh secretary projek. Dari Malaysia, terdapat 2 pilihan syarikat penerbangan yang biasanya digunakan untuk ke Angola iaitu Emirates dan Ethiopian Air. Jika kita pilih Emirates, penerbangan akan bermula dari KLIA – Dubai – Luanda (Angola). Bagi Ethiopian Air pula, KLIA – Bangkok (Thailand) – Addis Ababa (Ethiopia) – Luanda (Angola). Aku pilih untuk menggunakan penerbangan Emirates atas faktor seperti makanan yang dihidangkan dalam pesawat (makanan halal) dan juga pesawat yang lebih selesa mengikut kata member-member yang ada pengalaman.

Visa Angola (atas faktor privasi aku amik gambar sikit top portion)

* bersambung ke siri 2

No comments:

Post a Comment

PENGEMBARAAN KE ANGOLA (Final)

Part akhir siri pengembaraan ke Angola ni dah lama aku fikirkan untuk di’publish’ ke dalam blog. Sela masa 2 tahun selepas part 3 disia...