Monday, February 21, 2011

PASALUBONG

Pagi ni aku dan geng-geng se'offoice' dapat 'pasalubong' dari seorang staf Philipinos bernama Mary Ann. Pasalubong bermaksud ole-ole dalam bahasa Tagalog menurut kata Larry yang duduk sebelah meja aku. Larry adalah Philipinos jugak dan pernah bekerja dengan Aramco di Arab Saudi.


Ada tiga paket kecil junk food kekacang yang dia bagi. Dua paket berjenama 'Happy' dan satu paket berjenama 'Sunshine'. Hanya satu paket sahaja berlogo halal (Philipines Muslim Council) iaitu paket berjenama 'Happy' dengan bungkusan berwarna biru. Selebihnya tidaklah diketahui halal haramnya. Maka yang selebihnya aku berikan pada Dexter (office mate Philipinos) sejurus selepas Mary Ann beredar.
'Pasalubong' yang aku dapat

Orang Philipino selalunya akan bawak ole-ole bila mereka balik dari Filipina. Antara ole-ole yang famous adalah 'Boy Bawang', sejenis kekacang yang digoreng dengan rasa MSG yang sangat kuat. Aku tak tau berapa sudu MSG yang digaul dengan kekacang ini. Tiada logo halal tapi aku pernah 'balun' beberapa paket sebelum ni. Ole-ole lain adalah 'Cebu Mango' iaitu hirisan buah mangga separuh kering. Aku tak pernah sama sekali mencuba 'Cebu Mango' walaupun ada tertera logo halal. Rupanya pada aku macam tak sedap untuk dimakan tetapi geng-geng yang lain suka sangat makan 'Cebu mango' ni.


Ada lagi 2-3 jenis makanan yang mereka bawak sebagai ole-ole. Kebanyakannya aku ragu-ragu nak makan sebab tak dinyatakan apa isi kandungannya.

No comments:

Post a Comment

PENGEMBARAAN KE ANGOLA (Final)

Part akhir siri pengembaraan ke Angola ni dah lama aku fikirkan untuk di’publish’ ke dalam blog. Sela masa 2 tahun selepas part 3 disia...