Saturday, February 19, 2011

LORI PASIR (sambungan)

Pagi tadi aku kerja ikut jalan biasa. Sampai satu simpang (mulut aku selalu jadi ringan nak membebel bila sampai simpang ni) 10KM sebelum sampai traffic light Kota Tinggi tu aku rasa pelik. Apesal takde lori pasir yang keluar pagi ni? Selalunya lori pasir akan keluar dari simpang ni ikut selera tekak dia je. Dah berapa kali aku hampir-hampir nak 'hantam' belakang lori pasir kat situ.

Tapi pagi ni suasana jadi sunyi sepi dari hiruk pikuk lori pasir. Adakah disebabkan takde permintaan pasir dari tapak pembinaan sekitar J.B? Ataupun hari ni warga buruh asing di tapak pembinaan melancarkan mogok untuk menuntut kenaikan gaji supaya setaraf dengan gaji aku? Macam mana dia tau berapa banyak gaji aku? Dah berapa banyak soalan merapu keluar dari mulut aku. Misteri lori pasir kekal menjadi teka teki.

Sampai je dekat traffic light Saujana Tiram, 4-5 buah lori pasir tersadai tepi jalan. Beberapa orang driver lori pasir kelihatan mundar mandir. Satu table dengan lampu kecik turut kelihatan dari jauh. Eh, otai mana pulak dengan selamba badak jual DVD pirate kat traffic light pepagi buta ni? Sesekali kelibat lembaga dengan vest pantul cahaya mengikut driver lori pasir dari belakang.
Bila dah dekat baru aku tau perkara sebenar. Rupa-rupanya diorang kena tahan polis daaaaa... Banyak aduan dari pengguna jalan lain pasal lori pasir ni agaknya sampaikan polis buat operasi. Table dengan lampu kecik tu adalah kaunter saman. Aku ingat ada otai jual DVD pirate tadi. Cis! Baru terfikir nak singgah beli DVD criter Hantu Kak Limah Balik Rumah.

Ooo..patutlah kat simpang tadi takde lori pasir yang keluar masuk. Geng-geng diorang yang dah terkantoi ni inform suruh stop dulu operasi angkut pasir. Pada aku, kalau diorang nak stop terus untuk selama-lamanya pun bagus jugak. Takla aku buang air liur membebel bila sampai simpang tu. Takla aku berusaha keras menekan pedal brek dari menghantam belakang lori pasir.

No comments:

Post a Comment

PENGEMBARAAN KE ANGOLA (Final)

Part akhir siri pengembaraan ke Angola ni dah lama aku fikirkan untuk di’publish’ ke dalam blog. Sela masa 2 tahun selepas part 3 disia...