Saturday, February 19, 2011

BANDAR PENAWAR (sambungan)



Aku pernah publish entry pasal Bandar Penawar tak lama dulu. Sangatlah berbesar hati kerana ada yang sudi baca entry yang aku publish walaupun jelas pembaca tidak berpuas hati. Pembaca memberi komen seperti di bawah:


"What do u expect? traffic jammed all the way...tall building around the city, cavenzi, Ikea or Harvey Norman store.....glamourous boutique around the corner...And the word 'celah semak' for the car workshop....wah!! this is too much.....masuk tempat orang tolong respect sket mulut tu brader....at least Bandar Penawar memberi sumbangan dalam bentuk pelancongan di Malaysia..." (Norlida)


Thanks a lot Ms/Mrs Norlida. Bukan niat aku nak memburuk-burukkan B.Penawar. Itu cuma 1st impression aku bila sampai 'Bandar' Penawar ni. Aku tak harapkan Bandar penawar ni sesak dengan kereta, penuh dengan gedung membeli belah yang begemerlapan menjual barang yang harga macam haram j mahalnya. Bayangkan anda pelancong yang baru sampai ke Bandar Penawar, bila dengar je perkataan 'bandar' automatik anda akan terbayangkan jalan yang agak sibuk, banyak kedai menjual bermacam barangan dan macam-macam lagi. Tapi hakikatnya ia tak seperti itu. Itu sahaja yang aku cuba sampaikan.


Dalam pada tu, aku juga senaraikan beberapa kelebihan Bandar Penawar ni. Antaranya termasuklah tiada langsung masalah traffic jam. Pada aku ia memang satu kelebihan. Aku pun tak suka kesesakan yang melemaskan jiwa. Kadar jenayah pun sangat rendah berbanding bandar-bandar lain yang sinonim dengan jenayah pecah rumah, samun, rompakan dan macam-macam lagi. Bandar Penawar sememangnya wajar digelar bandar selamat. Itu satu kelebihan besar. Walaupun ada beberapa perkara lain yang perlu diperkemaskan demi kesejahteraan penduduknya dimasa hadapan.


Aku juga meramalkan dalam masa 5 ke 10 tahun, Bandar Penawar akan menjadi bandar dalam erti kata yang sebenarnya dengan siapnya lebuhraya Senai-Desaru. Lebuhraya ini akan memangkin kegiatan ekonomi & pelancongan Bandar Penawar yang sebelum ini kelihatan agak lesu. Siapa berani menafikannya?

3 comments:

  1. skang bandar penawar dah pandai "jem" dah..sejak SDE dibuka 10hb Jun 2011 yg lepas....hahahahaha,
    kasi meriah sikit :)

    ReplyDelete
  2. yezza...traffic jam dari simpang Petronas sampai ke traffic light masuk expressway... Hopefully ekonomi B.Penawar semakin rancak dimasa hadapan...

    ReplyDelete
  3. Apa yang ada pun dah cukup mahal... nanti akan lg mahal... karaoke tua renta pun xkira ramadhan...meriah sangat kan

    ReplyDelete

PENGEMBARAAN KE ANGOLA (Final)

Part akhir siri pengembaraan ke Angola ni dah lama aku fikirkan untuk di’publish’ ke dalam blog. Sela masa 2 tahun selepas part 3 disia...