Wednesday, February 16, 2011

AKADEMI FANTASIA 9

Dulu aku ada banyak kawan kat sekolah teknik. Dalam ramai-ramai tu ada sorang yang pada aku nampak lain dari yang lain. Aku bagi nama samaran Stella la. Kalau aku bagi nama betul, boleh mengaibkan dia pulak ye tak. Dan pada petang tu aku terkena dengan dia. Kisah bermula time habis makan malam hari Khamis. Budak hostel dapat makan sedap-sedap pada petang Khamis ni je. Malamnya akan ada bacaan Surah Yasin beramai-ramai di surau.

On the way nak ke surau, aku nampak Stella duduk sorang-sorang tepi kolam ikan depan dewan makan. Mulut kumat kamit macam tengah hafal doa lepas baca Surah Yasin. Entah macam mana dia toleh kat aku dan terus panggil aku. Ah sudah....

Stella: Cik! (shortform untuk Kecik, nama glamour aku kat teknik) meh la sini kejap...

Aku: Ha Stella, apehal?

Stella: Cik, ko rasa aku boleh nyanyi tak?

Aku: Mana aku tau, aku mana pernah tengok ko nyanyi. (Kejadah apa pulak si Stella ni - kata aku dalam hati)

Stella: Ok Cik, camni... Aku nyanyi sekarang, ko dengar. Lepas tu ko bagi komen sikit.

*Masa ni aku dah rasa macam Nobita yang kena paksa dengar Giant menyanyi lagu sumbang.

Aku: Err...ok..ok..

*Stella pun nyanyi lagu apa entah, aku pun tak ingat. Nasib baik nyanyi sekerat, tak habis.

Stella: Macam mana Cik? Ok tak suara aku?

Aku: Suara ko kira ok la, kalau berlatih lagi aku yakin ko boleh pergi jauh. (padahal suara dia boleh buat ikan dalam kolam tu lemas kekurangan oksigen)

*Aku nak sedapkan hati dia je. Kalau aku condemn nyanyian dia, aku takut aku berenang sekali dengan ikan bandaraya dalam kolam tu.

Stella: Aku bukan apa Cik, aku ingat aku nak jadi penyanyi la.

*Parah si Stella ni. Demam malaria ke apa agaknya dia ni. Sebelum telinga aku berdarah, baik aku cau dulu.

Aku: Ok la Stella, aku gerak pergi surau dulu. Dah lambat ni.

Stella: Rilek dulu Cik, ada lagu lain aku nak nyanyi ni..

*Aku terus jalan tak pandang belakang. Dari jauh aku dengar Stella teriak nama aku Cik..Cik...rilek la dulu.

Benda ni jadi pada tahun 1998. Masa tu Akademi Fantasia belum wujud lagi. Stacy pun tengah sibuk main kejar-kejar belakang rumah dengan kakak dia. Tapi aku dah ada pengalaman jadi pengkritik nyanyian. Sekarang baru aku sedar. Hahahaha!!


No comments:

Post a Comment

PENGEMBARAAN KE ANGOLA (Final)

Part akhir siri pengembaraan ke Angola ni dah lama aku fikirkan untuk di’publish’ ke dalam blog. Sela masa 2 tahun selepas part 3 disia...