Tuesday, February 15, 2011

Hari Kekasih

Hari Kekasih atau Valentines Day adalah tradisi dan budaya orang Eropah yang dah merebak ke seluruh dunia termasuklah Malaysia. Aku pernah baca beberapa artikel tentang sejarah asal usul Hari Kekasih ni. Dan aku rasa hampir semua rakyat Malaysia tau akan sejarah Hari Kekasih ni. Tak perlulah aku cerita panjang lebar sebab aku bukan ahli sejarah ataupun cerdik pandai dalam bidang penyelidikan peristiwa masa lalu. Dan aku bukan juga cerdik pandai dalam bidang agama. Maka adalah lebih baik aku tidak memandai-mandai. Segala yang aku coretkan disini adalah berdasarkan pengalaman dan juga pembacaan aku sendiri.

Apa yang aku nak coretkan disini adalah berkenaan sumbangan Hari Kekasih kepada penduduk Malaysia khususnya bangsa Melayu. Sebetulnya perkataan 'akibat' adalah lebih sesuai. Pada pemahaman aku, 'akibat' bermaksud hasil negatif dari suatu tindakan manakala 'sumbangan' bermaksud hasil positif dari suatu tindakan. Aku memilih perkataan 'sumbangan' dalam coretan ini sebagai elemen sinikal atau sindiran. Bangsa Melayu terkenal dengan kesopanannya maka tutur kata juga tidak dizahirkan secara 'direct to the point' tetapi secara 'halus' melalui sindiran. Kerana coretan ini memfokus pada anak bangsaku juga, bangsa Melayu.

Sumbangan pertama diterima oleh kedai bunga, kedai cenderahati, kedai toy sex dan kedai runcit 24 jam (untuk beli 'pembalut getah' orang lelaki). Keuntungan yang diraih agak tinggi pada musim sambutan Hari Kekasih. Ini kerana ramai pasangan yang sedang hangat bercinta akan membeli hadiah beserta bunga-bungaan kepada pasangan masing-masing dan akhirnya hampir pasti diakhiri dengan 'pesta pembalut getah'. Taukeh kedai sangat gembira ketika ini.

Sumbangan kedua, bertambahnya populasi rakyat Malaysia yang kelahirannya diklasifikasikan sebagai 'tidak sah taraf' akibat kegiatan sumbang para lelaki dan wanita (tanpa hubungan sah) di malam sambutan Hari Kekasih. Bagi bayi yang tidak bernasib baik dan tidak panjang umurnya (dengan izin Allah jua), dia dibuang oleh para wanita yang bergelar ibu (secara tak sengaja). Maka bertimbunlah mayat-mayat bayi tak berdosa ditemui serata Malaysia. Dicampak di kaki lima kedai, dalam longkang, celah tong sampah, atas serambi masjid dan sebagainya. Kalau ada individu yang tertangkap, hampir pasti individu tersebut adalah si ibu tadi. Mana pergi si lelaki? Hilang entah ke mana mencari 'pucuk' baru untuk dijamah. Kasihan wanita, sesuka hati diperlakukan seperti kain buruk. Sudahlah jadi pemuas nafsu lelaki durjana, tanggung seksa melahirkan anak lagi, kena tangkap pun dia.

Sumbangan seterusnya, anak-anak tidak sah taraf yang tidak berdosa hasil kegiatan sumbang para lelaki dan wanita di malam sambutan Hari Kekasih itu akan merana hidupnya. Dia akan disisihkan oleh masyarakat kerana perbuatan keji ibu dan bapanya. Bagi anak lelaki, impaknya kurang sedikit berbanding anak perempuan. Masalah akan terjadi apabila si anak perempuan tadi ingin bernikah. Biasa berlaku rahsia si anak tadi terbongkar di hari pernikahan. Maka, malulah si anak pada dirinya sendiri dan pada ahli keluarga yang lain.

Sumbangan yang paling penting, berjayanya pengaruh Hidonisme barat untuk merosakkan anak remaja kita. Apabila remaja bakal pemimpin masa depan ini rosak, maka mudahlah bagi mereka untuk memerintah dunia. Bersorak sorailah para orientalis barat apabila semua bangsa didunia ini mengikut telunjuk mereka. Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan pernah berhenti memusuhi orang Islam selagi kita tidak mengikuti agama dan cara hidup mereka. Adakah kita ingin membiarkan anak-anak kita menjadi pengikut mereka?

Bukan semua perkara yang dibawa oleh orang barat itu baik. Sebagai bangsa yang telah merdeka selepas dijajah (akibat kesilapan kita sendiri), kita perlu berhati-hati supaya tidak dijajah kembali samada secara fizikal mahupun mental. Para orientalis sentiasa berusaha untuk melemahkan kita dengan pelbagai kaedah yang sangat halus antaranya melalui Hari Kekasih.

Tuhan bagi akal pada kita untuk berfikir kearah kebaikan. Jangan sia-siakan anugerah ini. Jangan kita jatuhkan maruah diri, keluarga, bangsa dan agama.



No comments:

Post a Comment

PENGEMBARAAN KE ANGOLA (Final)

Part akhir siri pengembaraan ke Angola ni dah lama aku fikirkan untuk di’publish’ ke dalam blog. Sela masa 2 tahun selepas part 3 disia...