Wednesday, February 9, 2011

HERNAN CORTES & AZTEC

Dah 2 hari aku duduk rumah sorang-sorang sebab wife aku pergi kursus kat K.L. Jadi, aku yang dalam keadaan boring teramat lalu tangan terasa ringan nak ambik remote Astro. Jari lebih ringan lagi tekan punat nombor 5 tiga kali, 5..5..5 channel kegemaran aku, History Channel. Tengok tajuk dokumentari...The Conquistadors (kalau tak silap aku la), subtitle aku tukar ke B. Malaysia sebab english aku belum sampai tahap pembaca berita TV3 Nightline. Aku dengan penuh tekun tengok dokumentari sampai habis. Jadi, aku nak cerita sikit pasal apa yang aku dapat dari dokumentari ni sambil menguji daya ingatan. Sebelum tu aku senaraikan dulu keywords penting dan kemudiannya aku akan kaitkan sampai jadi satu sinopsis pendek.

- Christopher Columbus
- King Charles V
- Hernan Cortes
- Mentuzuma
- Aztec
- Mexico
- 1520's
- Local Ally
- Moral of the story

Kisah bermula apabila Christopher Columbus yang terkenal tu dapat menemui satu benua yang asing. Benua yang orang eropah masa tu tak tau. Malah tak tercatat dalam peta yang diorang ada. Maka hebohlah satu Sepanyol yang satu 'Dunia Baru' dah ditemukan oleh Si Columbus . Berbondong-bondonglah peneroka (aku fahamkan sebagai penjajah) datang ke benua baru yang dipanggil benua Amerika. Sepanyol pada masa tu diketuai oleh King Charles V.

Diatara peneroka yang terlibat adalah Hernan Cortes yang perangai dia macam beruang kutub, rakus. Hernan Cortes ni masa mudanya banyak terdedah dengan cerita kepahlawanan tentera salib dan bercita-cita nak jadi pahlawan suci jugak. Tapi dia dah tak suci lagi sejak usia belasan tahun sebab mamat ni kaki perempuan. Dia pernah jatuh dari tembok sampai patah kaki sebab lari dari rumah sorang gadis (lari dari kena tangkap dengan orang kampung). Lebih kurang 2 tahun kemudian, dia turut serta dalam kumpulan peneroka untuk meneroka benua Amerika.

Dipendekkan cerita, Si Hernan Cortes ni telah mendarat di Hispaniola (sekarang Republik Dominica & Haiti). Bagi yang tak tau Hispaniola ni, ia adalah koloni eropah yang pertama di benua Amerika dimana ia ditemui dan dibuka oleh Cristopher Columbus. Lebih 5 tahun mamat ni kat sana, dia turut serta dalam penerokaan kawasan di Hispaniola dan juga Cuba. Dengan pakej sifat tamak yang dah memang ada dalam diri, mamat ni dapat memiliki tanah yang luas siap dengan hamba abdi (orang indian) sebagai balasan penat lelah dia mengetuai operasi meneroka kawasan baru.

Hernan Cortes ni juga memang pandai bercakap sehingga beberapa tahun berikutnya dia berjaya menjadi orang kepercayaan Gabenor Hispaniola, Diego Velazquez. Maka bertambah mewah la dia dengan tanah yang lebih luas dan hamba abdi yang lebih ramai. Dalam diam sempat juga dia buat skandal dengan kakak ipar gabenor yang bernama Catalina Xuarez. Skandal yang terus menjadi duri dalam daging pada hubungan Cortes dengan Diego.

Tak lama kemudian, pada tahun 1518, Diego melantik Cortes menjadi ketua ekspedisi meneroka dan membuka koloni baru di Mexico. Tapi disebabkan beberapa perkara, ia dibatalkan. Cortes ni pulak memang degil dan rakus punya orang. Maka dengan kelengkapan dan orang-orang yang dia ada, dia bertindak sendirian dengan meneruskan juga ekspedisi.

Dipendekkan cerita lagi, sampailah Cortes dalam kawasan puak Aztec yang dipimpin oleh raja yang bernama Mentuzuma. Dengan kelicikan taktik yang dia ada, pasukan Cortes berjaya memujuk puak Tenochtitlan yang sememangnya memusuhi puak Aztec untuk join the party. Bertambah besarlah pasukan Si Cortes ni. Beberapa lagi puak menyertai pasukan Cortes ni, antaranya adalah Tlaxcala dan Cholula. Raja Mentuzuma menyedari akan kehadiran orang-orang Sepanyol ni dan berasa terancam. Tidak lama kemudian, dengan pasukan yang ada, Cortes masuk kedalam pusat pemerintahan Aztec. Raja Mentuzuma mengambil langkah berhati-hati dengan mengalu-alukan kedatangan Cortes. Memberi pelbagai hadiah daripada emas kepada Cortes. Pucuk dicita ulam mendatang, dah memang Cortes ni tamak haloba, maka berpusing 14 kali la biji mata dia tengok emas yang banyak tu. Dalam kepala Cortes ni dok fikir macam mana dia nak take over wilayah Aztec yang kaya raya ni. Dengan sifat tamak itu jugalah mendorong Cortes menjadikan Mentuzuma tebusan dalam istananya sendiri. Sekarang, Mentuzuma adalah pemimpin boneka Cortes sahaja. Peliknya, Mentuzuma hanya menurut tanpa membantah (takkan kena nasi kangkang kot). Mungkin juga Mentuzuma ni terkena Sindrom Stockholm.

Akan tetapi, tindakan Cortes merompak segala emas dalam simpanan perbendaharaan kerajaan Aztec mengundang kemarahan Mentuzuma. Berlakulah beberapa siri peperangan yang akhirnya menyebabkan pasukan Cortes tewas dan berundur ke Tenochtitlan. Nasib seakan-akan menyebelahi Cortes apabila tidak lama kemudian tamadun hebat Aztec diserang wabak penyakit cacar. Diberitakan hampir 90 peratus populasi Aztec diserang wabak ini yang akhirnya membawa kepada kematian pada skala yang sangat besar. Cortes melihat keadaan ini sebagai peluang keemasannya. Pasukan dihimpunkan semula dan Aztec diserang. Kerajaan Aztec yang sememangnya tengah lemah akhirnya tumbang ketangan Hernan Cortes dan tali barutnya pada tahun 1520. Tamatlah sudah riwayat kerajaan dan tamadun Aztec dibaham kerakusan dan ketamakan kuasa Hernan Cortes.

Pukul 8.00 malam dokumentari ni tamat. Sebelum tu ada la keluar sorang pakar sejarah mengulas moral of the story. Dia kata Aztec tewas bukan disebabkan oleh kekuatan orang Sepanyol tetapi disebabkan oleh gabungan puak-puak tempatan yang bersatu dengan orang Sepanyol. Hernan Cortes disifatkan sebagai pemimpin yang walaupun rakus tetapi berjaya menjajah Aztec dan secara tak langsung berjasa pada negara Sepanyol.

Pada aku pulak, moral of the story adalah:

1. Orang putih memang sejak dulu lagi bersifat tamak, suka menjajah dan tak menghormati budaya tempatan.
2. Orang putih sangat licik, jangan mudah percaya dengan mulut manisnya.
3. Kerajaan Aztec tumbang kerana wujudnya pengkhianat (puak tempatan) yang membantu orang Sepanyol.
4. Raja atau pemimpin seharusnya memiliki fikiran yang tajam dan pantas bertindak untuk melindingi kepentingan rakyat dan kawasan taklukannya.
5. Sejarah sentiasa akan berulang kerana apa yang terjadi pada kerajaan Aztec ini masih lagi berlaku pada zaman moden ini. Contohnya wujud kerajaan boneka di Iraq dan Afghanistan serta campurtangan barat dalam pentadbiran negara asing.


Aku harap jugak apa yang terjadi pada kerajaan Aztec takkan terjadi pada kerajaan Malaysia. Pemimpin yang ada mestilah cekap dan telus. Rakyat jangan berpecah belah.

Ok la. Aku nak pergi cari makanan. Aztec pun Aztec jugak, perut kena isi jugak ni. Cauuuu!!




1 comment:

PENGEMBARAAN KE ANGOLA (Final)

Part akhir siri pengembaraan ke Angola ni dah lama aku fikirkan untuk di’publish’ ke dalam blog. Sela masa 2 tahun selepas part 3 disia...