Tuesday, February 8, 2011

AKIKAH SHAFIYYAH AMANI (PART 2)

Majlis ‘potong jambul’ anak aku Shafiyyah Amani diadakan sebelum waktu Zuhur 5hb Februari 2011 di rumah mak aku di Taman Sentosa, Gemas, N. Sembilan. Majlis bermula dengan kehadiran jemputan, jemaah lelaki dan juga Tok Imam Kariah Masjid Kampung Ladang, Haji Hasbuna. Tok Imam kemudiannya memimpin kumpulan jemaah lelaki untuk berzanji.

Bagi bab berzanji ni, aku mengaku yang aku tak tahu langsung nak berzanji. Dah boleh dikatakan generasi muda zaman sekarang kebanyakannya tidak mempunyai kebolehan untuk berzanji. Mungkin mereka yang mempunyai pendidikan agama di pusat pengajian seperti sekolah pondok dan tahfiz mempunyai kebolehan ini. Rata-rata yang berkebolehan untuk berzanji adalah mereka yang telah berumur 50 tahun keatas. Iaitu generasi yang lahir sebelum merdeka. Arwah ayah aku yang lahir sebelum merdeka mempunyai kebolehan ini tetapi aku tidak mewarisinya. Menurut bapa mertua, sekitar awal 80an, bakal pengantin lelaki harus mempunyai kebolehan berzanji kerana jurunikah lazimnya akan menduga bakal pengantin dengan berzanji. Tidak dapat dipastikan bilakah amalan ini pupus. Bagus juga kalau amalan ini diadakan semula untuk menghidupkan tradisi berzanji ini.

Berbalik pada majlis berzanji anak aku tadi, Tok Imam tidak membaca semuanya sendirian tetapi beberapa bahagian diberikan kepada datuk-datuk saudara aku. Tok Imam seolah-olah mengerti yang generasi muda tidak mempunyai kebolehan berzanji ini. Kalau tidak, dah tentu dia mempelawa aku untuk turut berzanji.

Selepas habis berzanji, jemaah berselawat keatas nabi dan pada masa inilah upacara ‘potong jambul’ bermula. Aku membawa Shafiyyah Amani pada jemaah yang sedang berdiri sambil berselawat beramai-ramai. Adik aku Mohd. Sahril membawa dulang berisi buah kelapa, bunga rampai, daun renjis, air renjisan dan gunting kecil. Dimulakan dengan Tok Imam yang membasahkan kepala Shafiyyah Amani dengan air renjisan dan memotong sedikit rambut Amani serta memberi pemberian berbentuk wang ringgit. Seterusnya giliran jemaah lain sehingga lengkap satu pusingan. Amani seterusnya dibawa ke luar untuk jemputan yang hadir melakukan upacara ‘potong jambul’.

Selesai upacara ‘potong jambul’, Tok Imam dan jemaah kemudiannya membacakan tahlil buat arwah ahli keluarga yang telah pulang kerahmatullah. Majlis diakhiri dengan jamuan makan tengahari yang diadakan di khemah khas di luar rumah. Maka tamatlah sudah majlis yang mulia ini dengan jayanya. Terima kasih kepada datuk-datuk saudara yang banyak membantu iaitu Tok Ali dan Tok Mail. Tanpa pertolongan mereka dengan izin Allah, majlis ini tidak mungkin dapat berlangsung dengan lancar. Begitu juga dengan saudara-saudara yang lain seperti Chik Bahrin dan isteri serta tidak lupa pada warga jiran-jiran di Taman Sentosa yang turut membantu. Jutaan terima kasih diucapkan.

No comments:

Post a Comment

PENGEMBARAAN KE ANGOLA (Final)

Part akhir siri pengembaraan ke Angola ni dah lama aku fikirkan untuk di’publish’ ke dalam blog. Sela masa 2 tahun selepas part 3 disia...