Tuesday, February 8, 2011

AKIKAH SHAFIYYAH AMANI (PART 1)

(new update on May 2020)

Pada 5hb Februari 2011 yang lalu, aku telah mengadakan majlis akikah dan ‘potong jambul’ untuk anak aku Shafiyyah Amani. Pengalaman aku sebagai ayah dalam majlis akikah ni bermula pada hari Jumaat 4hb Februari 2011 apabila diminta untuk turut serta dalam upacara menyembelih seekor kambing biri-biri di kampung sebelah arwah ayah iaitu Kampung Bangkahulu, Gemas, N.Sembilan. Disebabkan aku membeli kambing biri-biri ini dari Haji Ramli, maka penyembelihan juga dilakukan dirumahnya.

Masa yang dijanjikan untuk upacara penyembelihan ni sepatutnya pada pukul 2.30 petang selepas solat jumaat. Akan tetapi aku tiba lewat iaitu pada pukul 2.50 petang menyebabkan datuk saudara aku Tok Ali dan Tok Mail membebel. Nak buat macam mana, salah aku juga. Haji Ramli dengan Tok Imam hanya tersengeh melihat aku kelam kabut turun dari kereta.

Prosedur pertama, aku melakukan akad jual beli kambing biri-biri dengan Haji Ramli. Haji Ramli berkata “aku jual kambing aku ni dengan harga RM 560 (35 KG x RM16/KG)”. Maka aku menjawab “aku beli kambing ini dengan harga tersebut”. Tiada lafaz seragam untuk akad jual beli ni, cukup sekadar begitu sahaja. Kemudiannya aku membayar harga kambing tersebut seperti yang telah dipersetujui.

[Untuk maklumat anda, sekarang ni terdapat khidmat pengurusan aqiqah yang lebih mudah dan murah, kalian boleh cuba pakej aqiqah yang mudah dan murah di Pakej Aqiqah Online Murah 2020/2021]

Prosedur berikutnya adalah menyembelih kambing. Kambing biri-biri tadi dibaringkan ke tanah dengan lehernya di tengah-tengah lubang kecil yang digali sebelum itu. Adik aku Mohd. Sahril memegang bahagian kaki bersama dengan Tok Ali manakala aku dengan Tok Mail memegang bahagian kepala . Tok Imam dah bersedia dengan parang tajamnya. Selepas membaca bismillah dan selawat serta niat menyembelih kambing sebagai akikah kepada Shafiyyah Amani, parang tajam menghiris leher kambing sehingga memutuskan salur darah utama. Darah membuak-buak keluar beserta dengan dengusan. Kambing tersebut kemudiannya dibiarkan sehingga ia benar-benar mati.

Gambar dari Google Images

Selepas memastikan yang kambing benar-benar mati, ia digantung (melalui tali yang telahpun diikat pada leher kambing) pada dahan pokok yang rendah dan kukuh untuk kerja-kerja melapah. Tok Ali dan Tok Mail melakukan kerja-kerja melapah dengan membuang kulit kambing terlebih dahulu. Kemudiannya memotong keempat-empat batang kaki kambing yang berdaging. Bahagian kaki yang tidak berdaging akan dibuang. Organ dalaman seperti usus besar, jantung, perut dan hempedu dikeluarkan dan dibuang. Cuma organ dalaman yang boleh dimakan seperti usus kecil, hati dan paru-paru sahaja diambill. Kepala kambing kemudiannya dipotong dan bahagian rusuknya dipotong kecil. Daging yang melekat pada bahagian kaki dan badan seterusnya dipotong kecil bagi memudahkan ia dimasak dan dimakan. Aku diberitahu, kambing dilapah tidak seperti melapah lembu. Daging yang melekat pada tulang kaki, rusuk dan tulang belakang tidak perlu dikikis habis sebaliknya perlu dibiarkan sedikit dan dipotong bersama tulang tersebut. Tidak seperti lembu yang dagingnya perlu dikikis habis dari tulang.

Dalam masa satu jam setengah, kerja-kerja melapah selesai. Daging yang telah dilapah dan dipotong kecil dihimpunkan didalam besen. Lubang berisi darah sembelihan kambing tadi dikambus bersama serpihan-serpihan tulang. Organ dalaman yang tidak boleh dimakan kemudiannya dibuang ke dalam sungai untuk santapan ikan-ikan. Dengan itu selesailah sudah upacara menyembelih dan melapah daging kambing untuk akikah anak aku.


Semoga segala amal kita diterima Allah S.W.T.


p/s: teruskan membaca Part 2 untuk kisah selanjutnya.



No comments:

Post a Comment

PENGEMBARAAN KE ANGOLA (Final)

Part akhir siri pengembaraan ke Angola ni dah lama aku fikirkan untuk di’publish’ ke dalam blog. Sela masa 2 tahun selepas part 3 disia...