Wednesday, January 5, 2011

Minyak Oh Minyak

Harga minyak petrol RON 97 sekali lagi diselaraskan kepada harga baru melibatkan kenaikan 10 sen menjadi RM2.40 seliter. Ini berikutan kenaikan harga minyak mentah dunia kepada USD100 setong. (Utusan Malaysia 5 Nov. 2011)

Baru saja 5 hari kita melangkah ke tahun 2011, harga minyak RON97 sekali lagi dinaikkan harga. Secara langsungnya aku tak terbeban dengan kenaikan harga minyak jenis ni sebab aku guna RON95. Akan tetapi, aku meramalkan yang harga minyak RON95 dinaikkan selepas ini jika harga minyak mentah dunia terus meningkat. Sudah tentu kerajaan tak sanggup menanggung subsidi yang terlampau tinggi. Kita tunggu dan lihat.


“Kerajaan juga akan memastikan bekalan minyak masak pulih seperti biasa selewat-lewatnya minggu depan,” kata Datuk Tan Lian Hoe, Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan. Minyak masak juga menghadapi krisis bekalan sejak penghujung tahun 2010 sehingga sekarang.

Sebagai negara pengeksport minyak sawit terbesar dunia, masalah ni sepatutnya tak berlaku. Adakah kekurangan bekalan disebabkan pengeluaran buah sawit seluruh negara menurun?

No comments:

Post a Comment

PENGEMBARAAN KE ANGOLA (Final)

Part akhir siri pengembaraan ke Angola ni dah lama aku fikirkan untuk di’publish’ ke dalam blog. Sela masa 2 tahun selepas part 3 disia...