Tuesday, January 4, 2011

Harimau Malaya vs Harimau Malaysia


Bagi aku isu ni sangat remeh dan tak perlu kita membuang masa serta air liur untuk berbicara mengenainya. Ada beberapa NGO yang mahukan gelaran skuad bolasepak negara ditukar daripada Harimau Malaya kepada Harimau Malaysia. Alasannya adalah ia kelihatan lebih 'Malaysia' daripada kelihatan lebih 'Melayu' atau lebih 'Semenanjung'. Diketahui bahawa semenanjung disebut sebagai 'Malaya' oleh orang-orang borneo.



Harimau Malaya tiada kaitan dengan mana-mana identiti bangsa atau tempat. Ia diambil dari nama spesis harimau yang mendiami hutan hujan di semenanjung Malaysia iaitu Malayan Tiger (Panthera tigris malayensis). Nama haiwan tersebut dipilih sebagai gelaran kerana harimau melambangkan kegagahan, keberanian dan ketangkasan yang luar biasa. Itu sahaja. Sama seperti skuad bolasepak Indonesia yang memilih haiwan Garuda sebagai gelaran.


Mengapa pula ada pihak yang ingin mempertikaikannya sekarang? Dan lebih pelik, ia dipertikaikan selepas skuad bolasepak negara menunjukkan peningkatan dalam 2 tahun kebelakangan ini. Mengapa tidak dipertikaikan 5-10 tahun yang lalu?

Adat manusia, bila senang ramai yang mengaku saudara...bila susah saudara dan kawan-kawan menjauhkan diri. Inilah realiti kehidupan...

No comments:

Post a Comment

PENGEMBARAAN KE ANGOLA (Final)

Part akhir siri pengembaraan ke Angola ni dah lama aku fikirkan untuk di’publish’ ke dalam blog. Sela masa 2 tahun selepas part 3 disia...