Tuesday, February 1, 2011

Skandal Karipap Kecik

Aku bersekolah menengah di SMK Gemas, N.Sembilan dari tingkatan 1 hingga tingkatan 3. Macam-macam peristiwa suka duka aku lalui di sekolah tu. Antara yang aku masih ingat adalah skandal karipap kecik Dayat.

Ceritanya bermula begini....Setiap kali kelas Pendidikan Islam, Kelas Tingkatan 2 Berlian (2 Berlian) akan bergabung dengan kelas Tingkatan 2 Delima (2 Delima). Manakala kelas kami akan dijadikan kelas bagi pelajar bukan Islam belajar subjek Pendidikan Moral.

Hidayat@Dayat adalah ketua kelas 2 Delima. Dayat ni famous dikalangan kami sebab dia 'tokan' karipap kecik. Sepeket karipap kecik berharga 30sen. Saiz karipap ni lebih kurang 1 inci dengan inti ikan bilis yang dikisar halus. Kerangupan & kesedapan karipap kecik ni menjadi kegilaan kami. Macam orang ketagih ganja dibuatnya.

Disebabkan kami bergabung kelas setiap kali subjek Pendidikan Islam, maka mudahlah bagi kami membeli karipap kecik si Dayat ni. Bila dah beli mestilah terliur nak makan kan. Jadi, kami pun makan masa Ustazah Azizah tengah mengajar. Bila Ustazah Azizah tulis something kat papan hitam, kitorang curi-curi masukkan karipap kecik dalam mulut & kunyah. Lepas tu cover dengan tapak tangan atau buku, seolah-olah tak berlaku apa-apa.

Lama kelamaan Ustazah Azizah perasan. Kalau dah separuh kelas yang buat macam tu, mesti la dia perasan. Ustazah Azizah mula hilang sabar dan laporkan hal ni pada cikgu disiplin. Cikgu Hashim adalah cikgu yang paling digeruni di SMK Gemas waktu tu. Selaku cikgu disiplin merangkap jurulatih pasukan bola tampar sekolah, penamparnya memang boleh buat murid menggigil ketakutan. Selain tu, 'senjata' utama beliau adalah libasan rotan panjang sedepa. Mana-mana murid yang punggungnya dihinggapi rotan ni pasti melompat. Melompat sambil meramas punggung menahan sakit. Aku yakin kalau budak sekolah zaman sekarang kena rotan macam tu, berlambak-lambak saman yang cikgu Hashim dapat.

Nasib kitorang kurang baik, Ustazah Azizah bagitau cikgu Hashim yang murid kelas 2 Berlian & 2 Delima makan masa kelas berlangsung. Kitorang dah cuak, dah mula terbayang libasan rotan ala samurai tepat menghentam punggung. Masa tu juga kami diminta beratur beramai-ramai depan bilik cikgu Hashim & tulis nama masing-masing dalam buku rekod disiplin. Aku memang dah cuak tahap dewa. Sambil tunggu giliran tu, terbayang macam mana nak tahan punggung masa dilibas rotan panjang sedepa cikgu Hashim nanti. Aduhhhh...masak wa cakap lu.

Ain adalah anak lelaki cikgu Hashim dan dia adalah classmate aku. Jadi, dia pun terlibat sama dalam skandal karipap kecik Dayat ni. Cikgu Hashim pulak tak tau yang anak dia ada dalam barisan tu. Ain beratur selang beberapa orang depan aku. Giliran tulis nama dalam buku rekod cikgu Hashim semakin hampir. Aku menggigil tengok muka bengis cikgu Hashim & rotan panjang sedepa yang terletak cantik atas meja dia tu. Tiba giliran Ain tulis nama dalam buku rekod, cikgu Hashim nampak terkejut tengok anak dia pun ada sekali.

Cikgu Hashim bertempik "Kau pun ado Ain?!, Kau buek apo ni?!!". "Errr..makan karipap kocik bah" jawab Ain. "Apo!! Karipap kocik?!! Jago kau kek ghumah nanti!!".. Muka cikgu Hashim merah padam tahan malu sebab anak dia terlibat sekali. Aku masa tu terus hilang rasa cuak, bertukar jadi geli hati. Nak je aku ketawa terbahak-bahak dalam bilik disiplin tu. Takut je tengah gelak penampar cikgu Hashim yang kecik sikit je dari bat ping pong tu menerjah pipi. Bukan aku je, kawan-kawan aku yang lain pun merah muka tahan gelak. Hari tu kami bernasik baik juga tak dilibas dengan rotan panjang sedepa cikgu Hashim sebab ramai sangat yang terlibat, lebih 40 orang aku rasa. Kalau dia nak rotan sorang-sorang, boleh melecet tangan dia nanti. Ain pulak dah pasti dapat 'habuan' dari abah dia kat rumah nanti.

Peristiwa ni memang aku akan ingat sampai bila-bila. Memang kitorang nakal masa sekolah dulu tapi takla sampai tahap nak melawan cikgu atau secara terang-terangan bersikap biadap depan cikgu. Alhamdulillah, kawan-kawan aku yang terlibat dalam skandal karipap kecik ni semua membesar jadi 'manusia'. Belum ada yang aku dengar jadi penjenayah.
Cikgu Hashim & Ustazah Azizah cuma menjalankan amanah yang diberikan. Amanah yang diletakkan di bahu mereka untuk mendidik anak bangsa supaya menjadi insan berguna dimasa hadapan. Yang bersalah adalah kami. Murid-murid Islam 2 Berlian & 2 Delima tahun 1995. Maafkan kami cikgu...

No comments:

Post a Comment

PENGEMBARAAN KE ANGOLA (Final)

Part akhir siri pengembaraan ke Angola ni dah lama aku fikirkan untuk di’publish’ ke dalam blog. Sela masa 2 tahun selepas part 3 disia...