Saturday, December 25, 2010

Rintihan Pesakit

"Ramai akui bil rawatan, ubat hospital swasta mahal, melampau"
(Berita Harian, 24 Nov. 2010)

Bila aku baca berita diatas, aku teringat satu peristiwa dimana aku dimasukkan ke wad sebuah hospital swasta untuk menjalani pemeriksaan saluran usus besar. Aku ditempatkan di wad 2 katil. Itupun sebab hospital swasta tersebut adalah hospital panel syarikat aku bekerja. Kalau nak harapkan duit sendiri memang aku tak mampu.

Perkara pertama yang ditanya sebelum seseorang pesakit diberi rawatan adalah perihal samada dia dilindungi insurans atau majikan. Bagi pesakit yang dilindungi insurans & majikan, lazimnya mereka tidak menghadapi sebarang masalah. Bagi pesakit yang datang sendiri tanpa apa-apa perlindungan, mereka perlu membayar wang pendahuluan sebelum rawatan dapat diteruskan. Biasanya wang pendahuluan sebanyak RM300-RM400.

Sepanjang berada di wad hospital tersebut pertanyaan "Encik ada cover note majikan atau insurans?" sentiasa didengar dari mulut jururawat dan doktor. Pertanyaan tersebut sering ditanya sebelum sebarang rawatan dibuat untuk memastikan tiada masalah dihadapi semasa pembayaran bil kemudiannya. Aku terfikir juga apa yang akan terjadi kalau pesakit tersebut sudah agak lama diberi rawatan sehingga kos rawatan melebihi paras maksimum yang dihadkan oleh syarikat insurans & majikan? Adakah pesakit tersebut akan 'ditendang' keluar ke hospital kerajaan?

Aku akui kos mendapatkan rawatan di hospital swasta 'agak' tinggi & sesetengahnya memang 'sangat' tinggi! Bagi pesakit berpendapatan rendah, untuk mendapatkan rawatan di hospital swasta adalah hampir mustahil. Pesakit berpendapatan sederhana pula berfikir banyak kali sebelum mendapatkan rawatan di hospital swasta. Hanya mereka yang berpendapatan tinggi sahaja yang mampu. Sesekali aku berfikiran nakal dengan membayangkan seorang pesakit berpendapatan rendah yang mendapatkan rawatan di hospital swasta telah sembuh tetapi jatuh sakit semula selepas melihat bil yang perlu dibayar.

Pada pemerhatian aku, hospital kerajaan tidak kurang hebatnya. Peralatan & kepakaran yang dimiliki hampir setaraf dengan hospital swasta. Cuma yang menjadi masalah adalah mereka kekurangan kakitangan terutamanya pakar-pakar perubatan.

Peruntukan kewangan yang diberi juga agak kecil berbanding hospital swasta yang melabur berjuta ringgit bagi 2-3 buah cawangan. Berbanding hospital kerajaan yang memperuntukkan jumlah yang sama bagi berpuluh-puluh cawangan termasuklah klinik-klinik desa diseluruh negara. Pakar-pakar perubatan pula ramai yang telah 'dicuri' oleh hospital swasta yang tentunya menawarkan gaji yang lebih lumayan dengan beban kerja yang kurang berbanding hospital kerajaan.

Dasar kerajaaan yang ingin menggalakkan pelancongan perubatan menyaksikan pertumbuhan pesat hospital-hospital swasta. Objektif utama mereka mungkin pada pesakit dari luar negara & golongan berkemampuan. Bagi rakyat marhaen, ia bukanlah satu pilihan yang bijak untuk mendapatkan rawatan disana. Ukur baju dibadan sendiri, tanpa perlindungan insurans & majikan, kita hanya layak mendapatkan rawatan di hospital kerajaan yang semakin hari semakin banyak pembaharuan dilaksanakan.

Kerajaan diharap memberikan perhatian lebih serius dalam hal ini. Ini adalah tanggugjawab mereka yang memerintah untuk menjaga kebajikan rakyat. Disamping itu, kita juga perlu meningkatkan kesedaran tentang kesihatan diri sendiri.

Zaman serba moden ini menyaksikan pembinaan hospital swasta semakin rancak. Sama rancaknya dengan pembinaan restoran-restoran makanan segera yang beroperasi 24 jam.

Makan makanan segera tiap-tiap hari tanpa mengira waktu. Bila sakit terus ke hospital swasta. Memang satu kombinasi yang 'baik'.

No comments:

Post a Comment

PENGEMBARAAN KE ANGOLA (Final)

Part akhir siri pengembaraan ke Angola ni dah lama aku fikirkan untuk di’publish’ ke dalam blog. Sela masa 2 tahun selepas part 3 disia...