Monday, December 20, 2010

Minah Melayu Perasan

Aku dah pindah ke B.Penawar tapi set Astro masih kat rumah lama. Hari Isnin lepas aku pergi kedai tukang pasang Astro. Aku cakap aku nak guna orang dia untuk buka set Astro aku tu. Nak bawa pergi B.Penawar. Dia kata kalau buka dan pasangkan semula kat B.Penawar, upah yang dikenakan adalah RM130. Kalau upah buka je, RM50.

Aku pun fikir kejap. Congak-congak budget yang paling optimum macam menteri kewangan kedua. Pilihan kedua aku pilih, upah buka RM50 je. Kat B.Penawar nanti aku cari tukang pasang Astro kat sana pulak. Upah mungkin RM50 je. Pasang je kan...jadi, total kos pindah set Astro adalah RM100..jimat RM30. . Aku punya strategi macam tu la kononya.

On the spot, aku tinggalkan alamat rumah lama kat minah melayu pekerja kedai tu. Siap dengan waktu dan tarikh yang dijanjikan untuk buka set Astro. Nama dengan nombor telefon pun aku tinggalkan. Nombor IC dengan nombor akaun bank je aku tak letak. Punya la lengkap maklumat aku tulis atas kertas sebesar saiz setengah A5 tu.

Esoknya cuti umum sempena Awal Muharram. Petang tu minah melayu pekerja kedai tukang pasang Astro telefon aku. Dia bagitau pekerja untuk buka set Astro tak dapat datang pada waktu yang dijanjikan iaitu pukul 5 petang. Dia janji orang dia datang buka pukul 6 petang. Aku setuju je, mungkin diorang banyak tempat lain nak pasang set Astro.

Hari dan waktu yang dijanjikan telah tiba. Aku menunggu kat rumah Hilmi dari pukul 5.30 sampai 6.15. Batang hidung pekerja tu pun aku tak nampak. Aku mula rasa nak marah. Masa ni tahap kemarahan aku masih dalam lingkungan 25%...tahap selamat lagi tu. Aku telefon minah melayu tu balik, tanya bila nak datang. Dia minta aku tunggu kejap. Nak telefon pekerja katanya. 2 minit kemudian dia telefon aku balik.

Minah melayu: "Maaf bang, pekerja kami sedang sibuk sekarang..kalau sempat dia datang malam sikit. Kalau tak sempat, esok dia datang"

*Beruang betol!! Bukan ke dah janji nak buat petang ni? 2 hari sebelum aku booking...tahap marah aku naik 40%. Aku jawab balik...
Aku: Eh, mana boleh macam ni. Awak dah janji semalam nak datang buka hari ni pukul 6 petang.
Minah melayu: Janji? Bila masa saya janji? Abang janji dengan siapa?

*Naik ke 50% tahap kemarahan aku.

Aku: Kan awak yang telefon saya semalam! Bagitau nak buat petang ni.. Awak jangan main-main, saya sanggup tunggu sampai pukul 6 ni semata-mata nak setelkan hal ni. Saya dah la nak balik B.Penawar lepas ni, bukan dekat!!

Minah melayu: Err, ok bang..saya try telefon pekerja saya untuk buka set Astro abang tu.

Aku: Cepat sikit!! Alamat saya awak ada kan? Kat kertas yang saya bagi awak 2 hari lepas.

Minah melayu: Errr...kertas yang mana eh?

*Eii minah ni...sengal betul la. Sia-sia aku tulis berjela atas kertas tu. Kau buat kapal terbang kertas ke apa? Kau ingat kertas tu satu percubaan aku nak mengorat kau ke? Kononya kau malas nak layan dan campakkan kertas tu dalam longkang. Wak lu!!

Aku: Kertas yang saya bagi 2 hari lepas tu la. Awak letak mana?

Minah melayu: Kertas tu takde la bang...

Selamba badak je dia jawab macam tu. Memang aku panas hati. Tahap 70% kemarahan aku. Sebelum naik ke 100%, aku cuba cool kan diri.Tarik nafas panjang-panjang. Aku pun bagi alamat & desak dia suruh cepat. Tak kuasa nak bertekak lagi..aku dah lambat ni.

Tak lama kemudian pekerja dia telefon aku. Dia on the way dari kampung mana entah. Malas nak ambil tahu. Yang penting dia datang cepat, buka set Astro ni cepat dan aku boleh balik B.Penawar secepat mungkin. Sudahnya pukul 7.40 baru pekerja dia sampai.

Pukul 9.30 baru aku sampai B.Penawar. Badan letih berlengas ditambah dengan hati yang panas membara.

No comments:

Post a Comment

PENGEMBARAAN KE ANGOLA (Final)

Part akhir siri pengembaraan ke Angola ni dah lama aku fikirkan untuk di’publish’ ke dalam blog. Sela masa 2 tahun selepas part 3 disia...