Tuesday, December 21, 2010

Astro 2

Mamat yang buka set Astro tu tanya aku...

Mat Liar: Nak pasang mana Astro ni bang?Aku: Nak pasang kat B.Penawar. Aku dah pindah sana.

Mat Liar: Kalau camtu, abang telefon kawan saya ni. Dia memang buat kerja pasang set Astro area Kota Tinggi.

Aku: Ok jugak, mudah kerja aku. Tak payah nak tercari-cari lagi nanti.

Mat Liar: Kejap bang, saya telefon kawan saya tu.

*Masa ni mungkin dia dah deal something dengan kawan dia tu.

Mat Liar: Ni bang nombor telefon dia 016-xxxxxxx...

Aku: Ok..esok aku mintak dia pasangkan.

Esoknya aku telefon kawan Mat Liar. Dia datang on the spot. Masa tu mak & abah mertua aku ada kat rumah. Dua jam kemudian wife aku bagitau Astro dah pasang, upah RM100. Haram jadah mahal!!Adoi, silap aku jugak tak tanya harga dulu. Yakin je upah dalam lingkungan RM50-60. Tak munasabah langsung kos pasang RM100. Beruang punya melayu 2 orang ni. Mat Liar & member dia.

Kos keseluruhan buka-pasang semula set Astro aku adalah RM150. Berbanding RM130 yang kedai tukang pasang Astro kat P.Gudang offer kat aku. Rugi RM20. Dah selamat mendarat dalam poket 'beruang' 2 ekor tu.

Melayu sama melayu pun nak sembelih jugak. Boleh jalan la pada slogan 'tolong menolong sesama melayu'.

No comments:

Post a Comment

PENGEMBARAAN KE ANGOLA (Final)

Part akhir siri pengembaraan ke Angola ni dah lama aku fikirkan untuk di’publish’ ke dalam blog. Sela masa 2 tahun selepas part 3 disia...