Thursday, March 31, 2011

TUKAR TAYAR



Sabtu 26hb March 2011 pukul 10.51 pagi

Hari Sabtu bermakna kerja setengah hari je. Lagipun projek belum start, baru nak kick-off dengan design consultant next week. Selalunya PMT akan busy macam haram bila fabrication dah start.

Aku takde mood nak write something. Nak cepat habis keje & pergi bengkel tukar tayar belakang sepasang. Aku assume harga sepasang tayar saiz 175*70R13 untuk Iswara aku ni RM270 termasuk buat balancing. Aku terpaksa jugak tukar tayar ni hari ni sebab aku guna tayar spare kat belakang. 2 hari lepas 1 tayar belakang aku bocor. Satu hal aku kena tukar tayar lepas selesai membeli belah kat pasaraya. Nasib baik jugak tayar kempis masa kat parking. Kalau pecah tengah jalan lagi haru. Tayar yang bocor tu boleh je ditampal sebab bunga tayar still cantik lagi. Tayar depan memang kena tukar sebab dah botak. Alang-alang baik aku tukar baru terus.

Iswara aku ni mula problem macam-macam. Enjin ok tapi bila timing rendah especially masa on air-cond, dia punya gegar memang tak ingat..brrrrrr.... 2 tahun lepas aku pernah try solving this problem dengan follow pomen punya advice - service auto choke. Memang ada improvement tapi bertahan 4-5 bulan je sebelum kembali pada keadaan sebelum diservis.

Lagi satu problem dia, susah nak masuk gear 1 & 2. Kadang-kadang o.k, kadang-kadang k.o. Kena time susah, aku paksa + pump clutch banyak kali baru boleh...bunyi kasar masa masuk gear 1 & 2 tu memang biasa. Apa punca masalah gear susah nak masuk? Minyak gearbox kotor? Aku mengaku dah setahun lebih tak tukar minyak gear, jadi minggu lepas aku tukar...pomen sound aku minyak gear kotor tak ingat. Pomen kata minyak gear mesti tukar samada setiap 20 ribu kilometer atau setahun penggunaan. Bergantung mana satu yang achieve dulu. Lepas tukar minyak gear pun masalah masih tak hilang walaupun ada la sikit improvement tapi aku masih tak puas hati. Aku syak samada problem ni datang dari clutch system ataupun gearbox. Aku ada survey, kalau tukar clutch set baru siap kabel harga lebih kurang RM400. Kalau refurbish gearbox aku tak tau la pulak harga dia berapa.

Body Iswara ni pun dah mula timbul gelembung-gelembung karat. Yang aku nampak sekarang ni kat bahagian depan dengan pintu belah kanan. Sebelum bertambah parah sampai berlubang dikerjakan dek karat, aku plan nak sembur cat baru + repair segala gelembung karat + repair mana-mana part yang kemek + tukar front bumper yang dah gebeh (ikat dengan cable tight). Aku budget kerja-kerja ni je makan duit lebih kurang RM2 ribu kalau tukar color. Kalau aku sembur ikut color asal kos kurang sikit. Malangnya belum ada modal nak buat.

Future plan lepas semua masalah yang ada ni selesai, aku nak pasang power stering system berbanding 'paut' stering system yang aku guna sekarang. Pernah survey harga lebih kurang RM6-7 ratus. Angan-angan tu penting biarpun entah bila nak jadi kenyataan pun aku tak tau.

[Angan-angan + usaha = Improvement] [Angan-angan + 0 = Mat Jenin]


Sabtu 26hb March 2011 pukul 01.32 petang

Lokasi di Rinting Tyre & Auto Service Sdn. Bhd. (Branch Taman Cendana, P. Gudang). Para pomen sedang tukar sepasang tayar depan yang baru untuk Iswara aku. Lepas deal harga dengan tokey pomen, aku dapat sepasang tayar Sylverstone 175*70R13 NS-223 dengan harga RM250 termasuk buat balancing. Tayar belakang yang bocor aku tampal dengan kos RM5 je. Sementara para pomen mengerjakan tayar kereta, aku mintak tolong pada tokey pomen check gear kereta aku sebab susah sangat nak masuk gear 1 & gear 2. Tokey pomen check....he told me that "I rasa lu punya clutch plate sudah mau habis..sebab bila lu tekan clutch aaa.. dia macam tak boleh stop habis..lu punya gear still ada jalan sikit..itu pasal susah mau tukar gear". Aku kalau part tukar menukar ni lemah sikit, kos adalah perkara pertama aku akan tanya.

Tokey pomen kata kos tukar 1 set clutch plate Iswara standard jenama yang ok adalah RM350++. Kalau set clutch plate dah convert ke 1.6 punye lagi mahal. Dia takut Iswara ni punye clutch plate owner lama dah convert to 1.6 punye set. Aku harap-harap tak la sebab kos tukar set clutch plate 1.6 lebih kurang RM450-500. Koyak poket akuuu..... Buat sementara waktu tokey pomen kasi adjust clutch aku.

Pung pang pung pang....bla..bla..bla...akhirnya Iswara aku siap tukar tayar + adjust clutch + adjust timing. Invoice keluar, aku kena bayar RM270. Kira ok la workshop tu charge workmanship RM5 je. Next time aku plan nak tukar clutch plate kat workshop ni je la.

Satu lagi, rupa tokey pomen tu macam Sammo Hung pelakon kung fu komedi yang badan gempal tu..tokey pomen tu kecik sikit je. Serius tak tipu. Hahaha....

2 comments:

PENGEMBARAAN KE ANGOLA (Final)

Part akhir siri pengembaraan ke Angola ni dah lama aku fikirkan untuk di’publish’ ke dalam blog. Sela masa 2 tahun selepas part 3 disia...