Saturday, December 18, 2010

Wang Besar! Wang Besar!


Korang pernah terima emel spam yang mengatakan korang menang cabutan bertuah atau korang diperlukan untuk membantu mengeluarkan wang dari akaun bank? Dan macam-macam lagi cerita putar alam yang pengirim@penipu besar tu bagi. Yang pasti, korang akan ditawarkan dengan sejumlah wang yang banyak. Kalau betul-betul dapat, sampai pencen korang tak payah kerja. Duduk rumah tengok tv sambil makan anggur.

Bulan ni saja aku terima lebih 10 emel macam ni. Pengirim pulak, kononnya dari isteri ahli perniagaan Afrika & Indonesia yang kematian suami, dari bahagian kewangan bank luar negara termasuklah dari peniaga berlian. Cerita putar alam paling hebat yang pernah aku dapat mengatakan dia pengarah FBI. Aku tertunggu-tunggu juga emel dari Barrack Obama, setakat ni belum dapat lagi la.

Jumlah yang ditawarkan memang banyak. Standard amaun dalam lingkungan USD10 million keatas. USD10 million bersamaan lebih kurang RM34 juta. Katakanlah setahun korang belanja RM1 juta, maknanya korang tak payah kerja selama 34 tahun!! Siapa pulak yang ikhlas lagi mulia nak bagi wang sebanyak ni pada orang yang tak dikenali? Di sini dah jelas kelihatan ada sesuatu yang tak kena.

Manusia sinonim dengan sifat tamak. Wang yang sebegitu besar kalau boleh tidak akan dikongsi dengan orang lain apatah lagi dengan orang yang tidak dikenali. Kerana wang dan harta, adik beradik sanggup bergaduh. Inikan pula pada orang yang tiada hubungan persaudaraan hatta hubungan persahabatan sekalipun.

Bila dapat emel penipu sebegini, kita boleh baca sebagai hiburan masa lapang. Jangan sesekali percaya! Lepas baca boleh dipersilakan ke tong sampah (delete item).

1 comment:

PENGEMBARAAN KE ANGOLA (Final)

Part akhir siri pengembaraan ke Angola ni dah lama aku fikirkan untuk di’publish’ ke dalam blog. Sela masa 2 tahun selepas part 3 disia...